At
køre på Vespa i Rom
Dette er en
beskrivelse af en drøm som mange Vespa-fanatikere
sikkert har: at køre på Vespa i Rom, hovedstaden i
Vespa’ens eget hjemland.
2005 blev året
hvor ferieturen gik til den evige stad, Rom. Vespa’en
skulle selvfølgelig med – hvordan skulle man
ellers komme rundt til alle seværdighederne? Sidste
år forsøgte jeg med held at medføre Vespa’en
på ferieturen sydpå på en trailer efter bilen.
Som ventet, efter mange års erfaring fra
sydeuropature, er en bil kun til besvær i byerne
– det er simpelthen umuligt at finde et sted at
parkere den. Vespa’en er ideel at køre rundt på,
da man altid kan efterlade den på fortovet. Men
traileren gør parkering endnu mere umulig og
desuden sætter den en grænse for topfarten.
Forberedelserne
Da husets gamle
Nissan alligevel måtte udskiftes i år, og
økonomien alligevel kun var til gule plader,
besluttede jeg at kigge efter en (vare)bil som
måske kunne rumme en Vespa indenbords – helst
uden at den skulle ligne en varevogn! Problemet var,
at de fleste biler enten er for korte eller for lave
til en Vespa, men det måtte ikke ligne en varevogn.
Efter mange opmålinger af forskellige biler faldt
valget på en Opel Zafira Flexivan – et stort
nederlag for min ellers japanskvenlige holdning til
biler. Det er en såkaldt MPV, en syvpersoners vogn
hvor de fem bageste sæder er erstattet af et fladt
varerum (designet i Jylland). Der er adskillige
biler i denne klasse, men ingen anden havde helt
flat varerum og samtidigt 100 cm åbning i
bagklappen.
Nu er det sådan,
at en Vespa P-model er ca 112 cm høj over
forlygten, hvad gør man så? Man tryller!
Scooteren måtte
altså sænkes 12 cm foran. Først afmonterer jeg
forhjulet og erstatter det af et mindre hjul lavet
af en fælg påsvejst en køreflade af jernplade.
Denne proces sænker scooteren ca 7 cm. De sidste 5
cm hentes ved at komprimere fjederen foran v.h.a. en
spændeanordning som jeg har udtænkt. Nu kan
scooteren lige akkurat komme ind igennem bagklappen
når jeg kører den op ad en rampe. Nå den er
kommet indenfor er der mere loftshøjde – derfor
udløser jeg fjederen igen. Ellers er det en
tiggende bombe at have i nakken hvis mekanismen
skulle svigte! Når scooteren skal ud er processen
modsat: fjederen spændes, scooteren trilles ud,
fjederen udløses og det rigtige hjul monteres.
Trylleriet koster
altså lidt mekanisk arbejde hver gang den skal ud
og ind, men det tager ca 15 minutter at gøre det
alene, og det har vist sig at være besværet værd.
Det er lidt morsomt
– når Vespa’en står
fastspændt i bilen og forskærmen stikker
ind gennem et hul i sikkerhedspladen bag
førersædet, er der 5mm ”luft” mellem
bagagebæreren og bagruden, og ligeledes 5mm mellem
forlygte og tag!
Nu gælder det om
at få ”dyret” til at stå klippefast i bilen
så det ikke skraber mod noget under kørslen. Man
skulle også gerne kunne lave en
katastrofeopbremsning uden at få en scooter i
nakken. Det har jeg gjort ved at spænde Vespa’ens
bundplade fast til solide støtter som igen er
monteret på en bundplade af MDF plade. Denne plade
ligger fortil an mod bilens bundplade og er desuden
skruet fast med en bolt. Herved er scooteren
effektivt forhindret i at rutche fremad. Bagtil har
jeg monteret en solid krog i de beslag som ellers er
beregnet til bagsædeselerne. Heri monterer jeg en
krog som holder om Vespa’ens bagagebærer og
desuden en strop over til bilens modsatte side. Nu
kan den ikke rokke sig sideværts men den kan stadig
løfte sig bagtil. Derfor har jeg yderligere en
strop fra bagagebæreren ned til en krog i bunden.
Så nu kan den heller ikke løfte sig bagtil,
færdig!
Hvis nogen synes
jeg er paranoid kan jeg kun sige, at efter 6000Km
kørsel, også på meget dårlige veje, er jeg glad
for at have gjort mig så megen umage med
fastspændingen.
At
køre på to hjul i Rom
I Rom er der bare
afsindigt mange scootere. Biler er helt yt, der er
ingen steder at parkere dem, bortset naturligvis fra
gadehjørner og i fodgængerovergange! Kørekulturen
er meget forskellig fra den vi kender. Herhjemme
skal en scooter opføre sig som en bil og pænt
blive bag i køen af biler ved rødt lys. Men
italienerne på scooter kører konsekvent op foran
rækken af biler, både venstre og højre om og i
zig-zag. . |
|
Tilsyneladende
accepteres det af bilisterne og det virker faktisk.
Resultatet er, at tohjulere kommer meget hurtigere
frem i byen. Flere gange blev jeg dyttet ad, når
jeg blokerede for denne zigzag trafik ved at være
for ”pæn”, men efter nogle dage lærte jeg at
gøre som de andre – ud og ind mellem bilerne
En anden morsom
ting er scooterkørernes påklædning. Vi er vandt
til at alle tohjuls-kørere ligner hinanden med
kraftigt overtøj, men i Rom kører man i den
påklædning man nu engang har på til sit arbejde.
Meget unge piger med bare maver og stroptop, langt
flagrende hår og mobiltelefon i den ene hånd.
Forretningsmænd i ulastelige jakkesæt og damer med
stramme nederdele og stiletter. Man ser at det er
mennesker og ikke indpakkede astronauter.
I de fleste gader
er der i den ene side parkeringsarealer til
scooterne, men i øvrigt kan man parkere alle vegne
på fortovene, hvilket er meget praktisk når konen
pludseligt siger stop: jeg skal ind i DEN
forretning.
Men et paradoks:
vejbelægningerne i Rom er totalt uegnet til
scooterkørsel! Aldrig har jeg kørt på så
dårlige veje med store huller alle vegne. På min
Vespa oplevede jeg en ny lyd, nogle kraftige ”KLONK”,
som jeg senere fandt ud af stammede fra sløret i
styr-håndtagene når mine 10 tommers hjul ramte et
hul i vejen. Jeg formoder at de indfødte
efterhånden lærer hvor hullerne er, men det nåede
jeg ikke.
At finde vej i Rom
er naturligvis et kapitel for sig selv. Jeg gjorde
et stort hjemmearbejde med at forberede mig på
hvilke veje jeg ville få brug for. Men ak, næsten
alle gader er ensrettede. Ikke som herhjemme, med
én gade én vej og en anden den anden vej. Næh, en
lang lige gade kan være opdelt i flere afsnit med
forskellig ensretning! Det betyder, at man kan blive
nødt til at zig-zagge eller køre en omvej for at
komme igennem en gade. Ikke nok med det. Hvis man
beslutter at navigere efter gadenavne skal man være
forberedt på, at mange gadenavne består af 3 eller
4 ord, hvilket gør det vanskeligt at huske eller
sammenligne med sit kort som kun angiver nogle af
dem.
Man
ser rigtig mange politibetjente i gaderne, og de
elsker at optræde med lange støvler, skrårem og
kasket. Ja undskyld, men de minder mig altså om
naziuniformer. Nu er det ikke sådan at de farer
rundt og noterer alle de bilister som parkerer
ulovligt, det er der ikke tid til. Næh, man står
to eller tre sammen på gaderne og småsnakker og
skuer ud over folket (pigerne?).
Scootere
i Rom
Jeg valgte at tage
min egen Vespa med da jeg ved hvor mange dikkedarer
der kan være forbundet med at leje en. Og Rom må
da være det helt rigtige sted for en klassisk
Vespa, ikke? Jeg blev lidt skuffet – jeg så kun
én 70’er Vespa i Rom. Den har sikkert tilhørt et
vespaklub-medlem, ligesom mig selv.
For alle andre er
en scooter et transportmiddel og kun det. Ordet
Vespa har slet ikke den kultagtige status som vi er
vandt til. Ikke én eneste gang blev min pæne PX150
bemærket.
De største antal
scootere kunne deles op i to hovedtyper, den lille
knallertagtige 50cc som mest var honda-typer eller
de Piaggiomodeller vi ikke kender herhjemme, og den
store ”sofascooter” som f.eks. Hexagon, X9 eller
igen Hondamodeller.
Fælles for dem
alle er at de GRIMME.
Enkelte Piaggio ET4
og P-modeller fik jeg dog øje på.
Men lad det være
sagt: uden scooter havde vi ikke kunnet se så meget
i Rom på få dage. Vespa’en var uundværlig!
En pudsighed: På
vejen hjem gennem havnebyen Genova kører man forbi
en bygning tæt ved vejen. Der står med
kæmpebogstaver: PIAGGIO AREO INDUSTRIES. Det er nu
en selvstændig virksomhed som laver fly, men den
var på en måde grundlaget for Vespa’ens fødsel
da man efter verdenskrigen ikke længere måtte lave
”våben”.
Jan
Haugsted
|