Stevnsfortet
2009
|
Stor
interesse for Rolf’s flotte GL’er |
Den 12. juli
klokken 09;00 på Toftegårds Plads "gik starten" på
Team Vespa’s "Tour til Stevnsfortet". På baggrund
af en planlagt rundvisning på Fortet havde Team Vespa’s
Bestyrelse besluttet, at det var nødvendigt med tilmelding, og
her blev det igen Martin, der tog ansvaret for de praktiske
opgaver i den forbindelse. Deltager antallet ved reservationen
af rundvisningen blev estimeret til 15-20 personer, og heldigvis
blev vi bakket meget positivt op af vore medlemmer, det endelige
deltagerantal blev 16 Vespister med 13 Vespaer og 3 junior
Vespister, altså i alt 19 deltagere. Blandt de fremmødte
deltagere på Toftegårds Plads var Rolf, han var kørt den
lange vej fra Hundested til Valby på sin meget flotte
"Nye" perlemors farvede GL’er, en del af
strækningen dog i følgeskab med Formand Hans, så det ikke
blev "et rent solo ridt" hele vejen. Stor respekt for
at Rolf ville køre den lange vej til Valby, for at være med
på "Touren til Stevns".
Deltagerne var Formand Hans og
Lene, Ulrik og Else Marie, Hugo og Mathias, Martin og Malene med
Josefine og Jacob, Finn og Signe, Rolf, Kenneth, Jan, Ib, Lars
Ole, Poul og Ove.
|
|
Opsamling
på Køge Torv med Rådhuset som baggrund |
Poul
fandt et "Flyverskjul" til Vespaerne ved
Fortet |
Vejrudsigterne
blev med nogen bekymring studeret i dagene op til turdatoen, og
da vi begav os på vej søndag d. 12. juli, så det ikke alt for
opløftende ud, men det var da tørvejr. På vejen fra
Toftegårds Plads syd på, klarede vi frisag næsten helt ned
til Fortet, men så kom der lige "en Skylle".
Undervejs var der først opsamling på Mosede Fort, her stødte
Hugo og Mathias, Ulrik og Else Marie, Ib og Jan til, og på
opsamlingen på Køge Torv blev vi mødt af Lars Ole, Malene og
Martin, med "fuld besætning" på Vespaerne, Josefine
i sidevognen og Jacob på bagsædet. Martin, der har en hel del
lokalkendskab på Stevns, tog "Skipper tjansen" på
turen fra Køge til Stevnsfortet, og førte os ad hyggelige små
og snoede veje sikkert ned til Museet. Her ventede Poul, og han
havde meget praktisk og forudseende i det våde vejr fundet et
"Flyverskjul" (en åben garage) med camouflagenet og
det hele, og den blev hurtigt "okkuperet" som Vespa
garage og madpakke "Spisesal", det fungerede fint alt
sammen. Tidsplanen var en smule stram, så det blev kun til en
lidt hastig frokost, for at vi kunne overholde mødetidspunktet
til Rundvisningen 11:45 på Museet.
Efter at vi
havde meldt vores ankomst og entreen var betalt, blev der tid
til lidt rekognoscering i Museets Velkomstbygning, denne bygning
er i øvrigt den originale klargøringshal for Stevnsfortets
missilbase, i dag huser bygningen billetsalg, museumsbiograf,
butik samt en intro udstilling om Den Kolde Krig.
|
|
Indgangen
til Fortet med missiler som velkomsthilsen |
Turdeltagerne
studerer Intro Udstillingen |
|
|
Rundviser
Kaj orienterer "Grøn Gruppe", og fortæller
spændende detaljer om de gamle "Gneisenau"
kanoner |
Vi fik "tildelt" et
grønt "ID" bånd, og som del af Grøn gruppe, blev vi
mødt af vor guide, Kaj, en tidligere ansat ved Søværnet, han
var et levende leksikon, hvad angår Koldkrigstiden, livet på
Stevnsfortet og de mange forskellige Våbentyper Fortet har
været og er "bestykket" med. Vi fik først en kort
gennemgang af Koldkrigstiden, og dernæst "en overjordisk
rundvisning" på Fortets område. Vi fik kigget på
missiler af forskellig type og deres styringssystemer og ikke
mindst vakte to gamle kanoner (med 4 kanonløb), fra et tysk
krigsskib, stor interesse. De stammer fra den meget frygtede
tyske Krydser "Gneisenau" bygget 1934-1936, den endte
sine dage som blokering i Gotenhafen 1945, men inden da, var
nogen af skibets kanoner flyttet til en lille del af Hitler’s
Atlanterhavsforsvar på Fanø, og derfra blev de kraftige
kanoner, kaliber 15 cm, med en rækkevidde på 22 km, endelig
flyttet til Stevnsfortet i 1952. Rækkevidden 22 km var, ifølge
Kaj, akkurat afstanden til Falsterbo i Sverige, og dermed var
kanonerne i stand til at beskyde "Den Onde Fjende" fra
øst i hele farvandet mellem Sverige og Stevns Klint.
|
|
Indgangen
til det underjordiske Fort |
Else
Marie og Signe på vej i Fortets gange |
|
|
Ammunitionslageret
til den "Store Kanon" |
En
af de mange overvågnings Radarskærme |
|
|
Der er
selvfølgelig også vejskilte nede i "dybet" |
Endelig
nåede vi ud til "Havet" |
Den "underjordiske
rundvisning" var mindst lige så interessant som den
"overjordiske". Vi startede naturligt nok ved
Indgangen til de underjordiske anlæg, og den var både godt
gemt og beskyttet i fortets aktive periode, det kunne vi stadig
fornemme med den placering og camouflering indgangen har. Vi fik
her i de underjordiske gange lejlighed til at se de ovenfor
omtalte store kanoners fundament, 18 meter dybt, med alle
hjælpe funktionerne, såsom ammunitionsdepot og granatelevator
op til kanon tårnet o.s.v. Vi fik set radar overvågnings rum,
"mandskabsrum" og meget mere, alt sammen beliggende i
de 1,6 kilometer lange gange "inden i" Stevns klints
store kalk/kridt formation. Til slut blev vi ført ud ad en af
de lange gange "til Havet", altså der hvor hele det
"underjordiske grave arbejde" i Klinten i begyndelsen
af 1950’erne startede.
|
|
Besøget
til Stevnsfortet er slut og vi fortsatte til Rødvig
Havn |
Martin's
"Store Vespa kortege" fyldte så meget, at den måtte
parkeres udenfor hegnet, ved Rødvig Havn |
Efter denne kulturhistoriske
saltvandsindsprøjtning, trængte vi nok til lidt
"lækkert", kulinarisk, og Martin guidede os ned til
den hyggelige Rødvig Havn, hvor der heldigvis var mulighed for
at købe "Søde Sager", isvaflerne med tre kugler gik
som "varmt brød" til turdeltagerne, og der blev
samtidig tid til at indhente de sidste Vespa "tricks og
tips" inden turen gik hjemad. "Tour de
Stevnsfortet" var ved at være slut, og deltagerne begyndte
så småt turen hjemad. Der var stadig en del Vespister, der
kunne slå følgeskab nordpå til Hovedstadsområdet, og at
kunne køre sammen med de andre turdeltagere til man næsten er
helt hjemme, det er en dejlig afslutning på en god Team Vespa
tur. Vi håber også, at "historieundervisningen" på
Stevns Fortet med vor meget velkvalificerede rundviser Kaj, blev
en spændende oplevelse for turens deltagerene, selv om et
Koldkrigs Museum ikke umiddelbart har noget med en Vespa at
gøre.
Ref. Ove
|