Team Vespa på Vestsjælland

Søndag d. 16. maj var der annonceret en Vestsjællandstur på Team Vespa’s turkalender, en infoside udsendt med den seneste Vespa Journal havde også kastet lidt opmærksomhed på denne lidt længere tur. Turlederen håbede derfor på et pænt deltager antal. Men vejrguderne var os ikke alt for nådige d. 16. maj, støvregn og en 8-10 graders varme var ikke helt optimalt for så lang en tur, så vi startede kun med 4 deltagere fra Hedelykke Mejeri, Hans, Jan, Johnny og Ove.

Turen gik først ad Margueritrute gennem Lejre til Kirke Hvalsø og derfra landevej nr. 255 mod Stenlille hvor vi mødtes med Kristian fra Kelleklinte og Kenneth. Og som lokalkendt kunne Kristian guide os videre til Dianalund, hvor vi mødtes med to andre klubmedlemmer, Kristian fra Ruds Vedby og Martin fra Stillinge, og deltagerstatus for turen blev så alligevel helt pænt med 8 deltagere. Nu var det Kristian fra Ruds Vedby’s tur til at guide os, og Kristian ledte os ad små og naturskønne veje til sin bopæl lidt udenfor byen, på en gård med god plads, Kristian havde nemlig tilbudt husly til frokost pausen, og det var en sand fornøjelse at komme indenfor i varmen efter den noget fugtige og kolde tur til Vest-sjælland, ydermere diskede Kristian og hans kone op med kaffe og hjemmebagt kage, det var bare skønt, og vi følte os godt restituerede før den videre færd i regn og blæst.

S7003163.jpg (69144 byte) S7003169.jpg (98049 byte)
Det var super at komme i tørvejr i Ruds Vedby. Kristian Pedersen på sin meget velkørende 125’er.
DSCN2514.jpg (251857 byte) S7003164.jpg (85381 byte)
Afsked med Kristian i Ruds Vedby. Kristian Tellerups flotte Sprint.

Turens endemål var Bilmuseet i Sæby, måske ikke et særlig velkendt museum, men ikke desto mindre meget seværdigt. Museet har adresse i nogle tidligere fabrikshaller med højt til loftet og det giver mulighed for at udstille i flere niveauer. På grundplanet er der placeret omkring 110 flotte biler, 20 ambulancer og brandbiler, 25 motorcykler, 60 knallerter, fra en periode der strækker sig ca.fra 20’erne til 70’erne, så der var nok at se på, men i scooter afdelingen var der underligt nok ingen Vespa udstillet, det må da være en forglemmelse, man kan vel ikke udstille en hel række scootere uden at medtage en Vespa, men sådan var det, så vi måtte tage til takke med at kigge på "efterligningerne". På væggene var der også mange interessante museale ting, bl.a. en emblem samling, og vi forsøgte selvfølgelig at finde et eller andet Vespa emblem, og der var der i det mindste et Vespa Klub Danmark emblem med i samlingen, plus et par andre Vespa emblemer fra det nære udland, godt så, lidt Vespa stof var der dog med på museet. På en indskudt 1. etage er der en meget flot udstilling af modelbiler, museet oplyser mere end 5400, et sandt eldorado for alle der er interesserede i de små skalamodeller. Her var der også nogle få Vespa modeller, men vi må nok konstatere. at det ikke er Vespa mærket, der er i højsædet i Sæby. Alligevel må vi sige, at vi fik et par gode nostalgitimer sammen med de gamle biler, motorcykler og knallerter, der for mange af os kunne vække minder om gode oplevelser for længe siden.

DSCN2522.jpg (191700 byte) DSCN2516.jpg (190405 byte)
Her er "scooter afdelingen", men hvor er Vespaen. Så nåede vi Vestsjællands Bilmuseum.
DSCN2521.jpg (243191 byte) S7003174.jpg (63676 byte)
Et Vespa Klub Danmark emblem. Her er en Vespa, men desværre kun i glasmontre.
S7003177.jpg (80096 byte)
På visit hos Kristian i Kelleklinte.

Men tiden var jo allerede noget fremskreden, så vi måtte til sidst løsrive os fra de mange spændende køretøjer, de fleste af os havde en bid vej at køre tilbage til Hovedstadsområdet. Så var det lige, at Kristian fra Kelleklinte tilbød en kop kaffe at varme os på, inden vi skulle begive os på vej hjemad. Og det tog de fleste imod, Kristian bor lidt nord for Sæby, så Kristian guidede os fint ad naturskønne veje (en skam at vejret var så dårligt) op til sin bopæl, hvor hans kone havde kaffe og kager klar, og vi fik en hyggelig snak og noget varme, inden det gik mod Holbæk og Roskilde. Kristian guidede os sluttelig ud på landevej nr. 155 og så var bare at fortsætte "ligeud", som Kristian udtrykte det.

Trods vejrliget fik vi en rigtig god tur med nostalgi i lange baner på Vestsjællands Bilmuseum i Sæby, og ingen tekniske problemer på turen. Team Vespa siger mange tak for den store På visit hos Kristian i Kelleklinte. gæstfrihed og hjælpsomhed, vi blev mødt med, hos vore medlemmer på Vestsjælland.

Ref. Ove