Arresø rundt
- plus kaffe og lagkager i Hundested
søndag 5. sept 2010

I et forsøg på at lokke nogle af vore medlemmer, der bor rundt om på Sjælland, med på tur, var mødestedet denne gang henlagt til Kregme, en by der efterhånden er vokset sammen med Frederiksværk, og hvis beboere i mange tilfælde, har - , eller har haft, arbejde på Stålvalseværket.

Vi mødtes på Statoil tanken og blev 9 Vespa´er og 12 voksne, plus Sebastian på 10, der var med på Farmands bagsæde, ved turens start rundt om Arresø i retningen "mod uret", altså syd om søen.

Statoil Tanken ved Kregme: 9 Vespa´er, 12 voksne og Sebastian på 10.

Efter et kort stykke ad vejen mod Hillerød, svingede vi til venstre og var pludselig på små snørklede veje, der førte os gennem pyttesmå landsbyer og samlinger af huse uden egentligt navn. Nogle steder var omstændighederne sådan, at hastigheden kom ned på "gå fart" så det var lige før man syntes, at nu skulle man sætte foden ned. Snart var vi fremme ved en stor, fin rasteplads med god udsigt til søen, og hvor nogle drenge fiskede, udelukkende for deres fornøjelses skyld, og ikke for at skaffe føden, for deres fangst var helt klart, ikke i en størrelsesorden der gør, at det berettiger til at komme i Guinness Book of Record. Her spiste vi vore hjemmesmurte madpakker og skyllede efter med termokaffen, medens snakken gik.

2_arreso.jpg (194026 byte) 3_arreso.jpg (177031 byte) 4_arreso.jpg (124298 byte)
Velholdt, parklignende Rasteplads Er det dagens fangst ? Arresø, med udsigt til Arrenæs Odde
5_arreso.jpg (233202 byte) 6_arreso.jpg (152394 byte)
Pøleå, - det hedder Å´en faktisk Turen fortsætter mod Annisse

Turen fortsatte gennem de små bysamfund med sjove navne, Nejede, Vittenberg, Annisse, Ramløse Søkrog, hvor søens eneste sejlklub har til huse, Karsemose, Vinderød og Arresødal, hvor vi holdt en kort pause ved den lille kanal, hvorfra der udgår en turbåd som sejler søen rundt, og som i det gode vej, var stopfyldt med glade passagerer.

7_arreso.jpg (199493 byte) 8_arreso.jpg (271206 byte) 9_arreso.jpg (109477 byte)
Møde med turbåden og Vespa´erne Smukke M/S Frederikke, fyldt med gæster Vejspærring ?, - ikke for en Vespa

Herfra kørte vi direkte til Rolf og Hanne´s adresse i Hundested, hvor værtinden traditionen tro, ventede og bød på Kaffe og hjemmelavede Lagkager, i den velholdte og hyggelige have, hvor bl.a. et stort Voliere sætter kolorit på opholdet i haven: For de særligt fugleinteresserede kan nævnes, at det drejer sig om Hvid Zebrafinke, Spidshalet Bæltefinke, Kanariefugl, Båndfinke, Hvid Risfugl, Sivastrildel, Mågefinke, Rigastrildel, samt tre kinesiske Dværgvagtler.

10_arreso.jpg (231107 byte) 11_arreso.jpg (157154 byte) 12_arreso.jpg (153737 byte)
De mange Vespa gæster ankommer Kaffeselskabet og Voliere´et i haven Der var "run" på Hannes lækkerier

Snakken fortsatte lystigt og engageret, men selv om vi alle befandt os særdeles godt hos Rolf og Hanne og i hinandens selskab, kom tiden, hvor folk skulle hjem, - så vi sagde pænt tak til Rolf for at have været turens "Skipper", og til værtsparret for at have budt os indenfor på kaffe og fru Hanne´s egne, uforglemmelige Lagkager.

Hjemturen bød på endnu et par "oplevelser/situationer", idet en lokalkendt deltager, førte kolonnen ud til Frederiksværks Lystbådehavn, som er flot og veludbygget med alle de moderne faciliteter, som sejlerfolket kan tænkes at have brug for, inkl. et mini Cafeteria der har så meget Is, at de sælger af det !, - men det skulle dog ikke overgå os denne gang.

Turen fortsatte forbi Valseværket, hvorefter kolonnen standsede en kilometers "penge" længere fremme på Strandvejen, lige neden for den højtliggende, gule villa, som var familien Sommers bolig i TV serien af samme navn.

Derfra kørte hver til sit og i sit eget tempo.

Ref. FHC sep. 2010