”Bakken” blev behørigt åbnet, torsdag d. 29. marts 2012. |
billeder |
|
Optakt,
deltagerantal
og fremmøde.
Selv om temperaturen kun var lige
under 10 graders varme, hjalp det gevaldigt på humøret, at solen
dagen igennem (d. 29.) havde skinnet fra en skyfri himmel og
stadig skinnede kl.17.00, hvilket uden tvivl var en medvirkende
årsag til, at antallet af deltagende køretøjer var meget stort,
og efter hvad de bagerste i ”Kolonnen” kunne oplyse, da de nåede
ud til os på pladsen foran Skt. Stefanskirken, så havde
motorcykel-kolonnen strakt sig helt ind til Kapelvej, d.v.s. dér
hvor den gule kirkegårdsmur ind til Assistents kirkegård
begynder. Det er vist første gang i mands minde, at det er forekommet, at MC-erne har fyldt
Nørrebrogade så langt ind mod byen. Med de forreste holdende
fremme ved Nørrebro Station, svarede det til en strækning på ca.
1,5 km.. Mit erfaringsbaserede gæt er, at der var mellem 5 og
6000 køretøjer, og hvis man kan regne med, at der på hver anden
motorcykel sad 2 personer, så er det en pæn mængde motorcykel
entusiaster, der var mødt op. ”Bakken åbner” var også et
tilløbsstykke, hvad angår tilskuerantal, idet folk næsten ”hak i
hæl defilerede” op og ned, langs den ultra lange”opmarcherede”
række af motorcykler, for at beundre de mange flotte maskiner,
og måske spekulerede over, hvor mange ”kroner” der var MC’ere
for denne aften. Et
hurtigt regnestykke kan give et fingerpeg, antager man, at
gennemsnitsprisen pr. maskine inkl. køredragter, handsker,
hjelme etc. er omkring 100.000 kr. og der var 5000 maskiner, så
var der værdier for knapt 5 millioner, - og så har jeg endda
ikke medregnet værdien af
de 20 Vespa´er. Ikke just cyklisternes ”Happy hour”. Den ellers så travle Nørrebrogade,
er ved denne begivenhed, afspærret for Biler og Busser fra kl.
17:00, hvor gaden er indtaget af motorcyklerne indtil
Nørrebrogade igen langsomt tømmes efter
et par timers tid, når alle de to-hjulede langsomt sætter
sig i bevægelse mod Bakken. I disse ca. 2 timer er der en del
cyklister, der benytter deres gode ret til at køre på
cykelstierne både ud af byen og ind mod byen, og det gav
problemer med de mange mennesker på de overfyldte fortove.
Derfor opstod der flere farlige situationer, og der faldt mange
knubbede ord til fodgængere, som overtrådte reglen om at
fortovet er for gående og cykelstierne beregnet til dem der
benytter ”Jernhest med Rugbrødsmotor”. Campingsæt
og
Webergrill Det var Ikke kun inde på
Nørrebrogade, ved Nørrebro station og op langs Lygten, men også
langs hele ruten, at der stod en ”kødrand” af tilskuere. Og man
bemærkede, at der ligefrem var opstået en tradition på
”Vandstrandvejen”, som er strækningen mellem Charlottenlund Fort
og Bellevue i Klampenborg, hvor der er direkte udsigt til
Øresund og et bredt fortov. Her er der en fast flok tilhængere
af arrangementet, ofte hele familier, der parkerer deres biler
side om side, og slår sig midlertidigt ned med campingborde og
stole. I år var der oven i købet to steder, hvor man havde gang
i Weber kuglegrillen. Muligvis smager Frankfurterne bedre netop
denne dag på grund af de uundgåelige udstødningsgasser, så måske
kan man forvente, at Fødevarekontrollen er på pletten, og deler
sure Smiley´s ud, når Bakken lukker til efteråret. Fornøjelsen
lyser
ud af folk Det er dejligt at mærke den glæde
og interesse vi og ikke mindst vore Vespaer møder langs ruten,
selv fra de uheldige bilister, der er blevet ”fanget”, og må
holde en halv times tid på nogle af side vejene ud til
Tuborgvej, fordi politiet hjælper os gennem vejkryds og over for
røde trafiklys, i en lang ubrudt kolonne. Når der bliver smilet
og vinket til os undervejs fra alle de glade mennesker, voksne
såvel som børn, kvitterer vi med at bruge hornet, som på en
gammel Vespa med 6 volt anlæg og med lave, varierende
omdrejninger, lyder sjovt i manges øren, og så bliver smilene
ofte endnu bredere. Jeg er tilbøjelig til at give dem ret og kan
bare konstatere, at ”Vi er
ikke som de andre, vi er noget for os selv” …. De moderne
Vespa´er med 12 volts anlæg og akkumulator har som bekendt en
hornlyd med kun 1 tone, og så kan man ikke spille en ”melodi”. Trængsel
og hensyn. Det store deltagerantal bevirkede,
at den ”prop” som vejindsnævringen i Hellerup Hovedgade udgør,
betød, at kolonnen sagtnede farten til skridtgang eller
langsommere end det, allerede ved Femvejen, - eller ca. 800
meter før den plejer at ”gå i stå”, det gør den ellers hvert år
i Tuborgsvinget, der hvor Tuborgvej løber ud i Hellerup
Hovedgade, som i øvrigt også er stedet, hvor medlemmerne fra CSC
(Copenhagen Scooter Club) svinger fra og sætter kursen ind mod
centrum. Det er også i dette sving, hvor det er svært for os
Scootere at holde sammen som en ”klump”, for alle er nødt til at
”flette” og give plads, hvilket ikke i sig selv volder
problemer, for alle er indstillet på at tage hensyn til
hinanden, uanset om man kører på en 6 cylinderet, 1500 cc.,
Honda Gold Wing med sidevogn og ”hele svineriet” eller en lille
125 cc. NSU Fox, som var den mindste maskine, jeg så i år. Café
Molen, Svanemøllen lystbådehavn. Vi, Team Vespa medlemmer, havde
inde foran Skt. Stefans kirken orienteret hinanden om, at vi
”kun” ville køre ud til Bellevue Teateret, vende dér, og køre
til ”Café Molen” på Svanemøllens lystbådehavn, for at indtage en
kop kaffe og en chokolade muffin med flødeskum. Desværre ”tabte”
vi undervejs kontakten til mere end halvdelen af det antal
medlemmer, vi var fra starten, så vi sad kun 5 mand omkring
Cafébordet og talte om forløbet, og om ”hvor mon de andre blev
af”?. Lilli havde dog på forhånd meddelt, at hun efter selve
køreturen til Klampenborg, havde en anden aftale. |
||
... tilbage |