Vespa - og biler i Bella 2013



I en kort årrække har Team Vespa ikke været repræsenteret på den store forårsudstilling i Bella Centeret, men her i begyndelse af 2013 blev vor gode Webmaster Jan Haugsted kontaktet af Bella Centeret, der tilbød vores klub en stand på "Biler i Bella", 21.- 24. marts, Jan blev oplyst om, at der også ville blive motorcykler udstillet, så vi kunne få "passende" selskab midt imellem alle bilerne. Jan betingede sig dog lige fra start, at vi skulle have stillet standen til rådighed uden afgift, og efter nogen betænkning blev det til en aftale med Bella, vi fik stand 003 på 18 m2 i Hal H gratis, dog med den lille "krølle", at de to lamper, vi selv bestilte til at lyse lidt op på standen, var ekstremt dyre i strømforbrug, "der fik de os alligevel".

Koordinering

Jan tog sig også af koordineringen af de mange forskellige aktiviteter i forbindelse med Team Vespas deltagelse i Bella, og mange tak for det, han havde så snart, der var tanker om klubbens deltagelse i "Biler i Bella", forhørt sig i medlemskredsen, om der var interesse for at udstille en 5 - 6 af vore Vespaer derude, og ret hurtigt blev der fundet 5 Vespaer, der ca. kunne fylde standens 18 m2, og dække et spekter på ca. 60 år, årgang 1953 - 2012, som et passende udsnit af klubbens mange forskellige Vespa modeller, det blev Jesper's 125'er årgang 1953, Ove's Gran Sport 160 årgang 1963, Jan's Rally 200 årgang 1974, Finn's ET3 125 årgang 1979 og Maria's GTS 300 i.e. årgang 2012., Jan tilbød også at transportere de 4 "gamle" Vespaer ud til Bella, i tilfælde af dårligt vejr, og dette tilsagn kom vi til at drage stor nytte af. Desværre kunne Maria's GTS 300 ikke være i varerummet på Jans Citroén Berlingo, men Maria er en rigtig sej pige, så hun påtog sig at køre sin Vespa ud til BC, selv om vejene skulle blive lidt små-glatte. Stor respekt.

                                                        D.M.K.F. Dansk Militærhistoriskkøretøjs Forening var vor "genbo".

"De indledende øvelser".

Det blev den 20. marts, og i det vinterlige vejr med snestorms varsel fra DMI lige op til udstillingsdagene, var det en stor hjælp, at Jan transporterede de klassiske Vespaer helt ud til Hal H i Bella. Vel ankommet der, var det med at få alt på plads på stand 003, stille scootere op, og få alle vore effekter, billeder, pavillon og retro camping bord og andet sat på plads, så vor lille stand kunne præsentere sig så godt som muligt. Vi manglede dog lige en eller anden form for "garderobeskab", for at standen ikke skulle komme til at ligne en ”Rodebunke”, som Jan udtrykte det, så vi måtte indkøbe en hyndeboks hos JYSK. At samle en sådan boks, gav lidt morsomme situationer, men den fungerede fint som "garderobeskab" og opbevaring for de "løse genstande". Det gav også lidt spekulationer at få rejst pavillonen, men det lykkedes dog nogenlunde hurtigt alligevel. Til sidst kom Maria på sin GTS, godt nedkølet, men heldigvis i god behold og alt kom på plads til udstillingens åbning, næste dag. Uden at rose os selv, så syntes vi, at det endelige resultat blev en rimelig pæn Team Vespa stand

Team Vespa standen

Dagen før åbningsdagen var der også stor aktivetet med opbygningen af de forskellige stande i vores "nabolag".

Torsdag den 21. marts, første udstillingsdag, med åbning kl. 11:00 for VIP'er, men fra kl. 14:00 åben for almindelige udstillingsgæster, det var også tidspunktet, hvor der rigtigt kom besøg på Team Vespa standen, mange var interesserede i en snak om Vespaerne og deres historier, vi havde heldigvis god bemanding på standen, for der blev spurgt om mangt og meget, generelt var der størst interesse for Jespers flotte nyrestaurerede 125'er fra 1953, oven i købet var der adskillige af de besøgende, der udtrykte interesse for at købe Jespers Vespa, han var dog ikke afklaret om den mulighed, og Vespaen skiftede ikke ejerskab på udstillingen. Mange af vore udstillingsgæster kunne fortælle gode Vespa historier, om dengang de selv havde en Vespa, ja sågar en "Lambretta", en af billet kontrollørerne henvendte sig "ydmygt" til os, som han udtrykte sig: "Jeg ved ikke om det er noget I beskæftiger jer med, men jeg har engang i slutningen af 50'erne haft en Lambretta og været med på mange ture og arrangementer i Lambretta Klubben, og har lavet en scrapbog om oplevelserne, er I interesserede i at se den". Og selvfølgelig var vi interesserede. Næste udstillingsdag, fredag, dukkede så vor "Lambretta ven" op med Scrapbogen, og det var meget interessant at kigge den igennem, meget flot lavet med referater og fotos fra mange Træf og Arrangementer. En hel del Team Vespa medlemmer, samt gode venner og bekendte, lagde også vejen forbi vor lille stand i udstillingsdagene, og vi fik en god snak og adskillige kopper kaffe. Sådan gik det slag i slag gennem de 4 udstillingsdage, vi gik berigede hjem efter hver udstillingsdag, med masser af nye gode Vespa historier i bagagen.

Pinup'er, Vi ville gerne have nogle "pinup billeder" med Vespaerne som baggrund, og hvordan får man så lige fat i dem, - jo ! Freddy ”shanghajede”, som det naturligste i verden, bare nogle af de mange smukke unge damer, der kom forbi, og spurgte om de havde lyst og tid til at blive fotograferet foran vore Vespaer, det var der heldigvis nogle "modeller", der ikke havde noget imod.

Jan besvarer spørgsmål fra udstillingsgæster, og smukke Babett hjælper os ved at posere, pinup fotoet var i hus.

Ove i snak med nogle af de interesserede gæster.

Jesper i kontakt med Luca Massei,
Export Area Manager hos Piaggio.

 
Der blev også tid til en kop kaffe.

Vi skulle jo også selv se "Biler i Bella", og vort favorit trækplaster var ubetinget den stand, der udstillede den sprit nye VESPA 946. Det var Thomas Møller Pedersen, indehaver af virksomheden TMP fra Nykøbing Mors, der udstillede sensationen på sin store Piaggio stand. Hidtil har TMP udelukkende beskæftiget sig med salg af Motorcykler og motorcykeludstyr, men har nu fået et Vespa/Piaggio agentur. Den gule Vespa 946 havde fået hæderspladsen på standen og tiltrak sig stor opmærksomhed, der var også en hel del af de andre kendte Piaggio og Vespa modeller, som LX 125'ere, og rigtig mange APE modeller side om side med Moto Guzzi og Aprilia motorcykler, men hovedvægten var nok ikke på Vespa mærket. Dog for os i Team Vespa var det under alle omstændigheder en rigtig god oplevelse at se 946'eren "live", når vi indtil nu kun kendte den fra fotos. Det var med lidt forsigtighed muligt at "prøvesidde" 946'erens meget utraditionelle sæde, og den ene af skribenterne dristede sig til en meget kort test, og følte egentligt det store sæde ret behageligt. Om dette nye Vespa design falder i smag er absolut en personlig sag, mange vil nok synes, at det gamle hæderkronede Vespa design ikon er blevet en smule udvandet.

 TMP/Piaggio standen

Flot præsentation.

Vespa 946 er designet med stor respekt for det traditionelle Vespa scooter design, dog med helt specifikke træk fra Vespa prototypen, model MP6, årgang 1946, deraf model navnet "946", og samtidig tilført de allernyeste og futuristiske trends.

Det er sparsomt med specifikationer fra Piaggio's side, men det oplyses dog at "946" er udstyret med en 1 cylindret luftkølet 4 takt, 3 ventilet motor, på 125cc, med elektronisk indsprøjtning. Motoren yder 11,7 Hk ved 8250 omdr/min. "946" bliver forsynet med ABS og Traction Control, sikkerheden er højt prioriteret. I følge mange internetsider bliver brændstof økonomien også helt i top, 55 km/l.

946'erens meget futuristike bagende.

Vespa 946 forfra

- og bagfra

Prisen for denne formmæssige nyskabelse fra Piaggios hånd er kr. 128.998, den danske Vespa importør, TMP, oplyser at Piaggio har valgt en fælles pris for Europa på ca. 9.500 €/ 71.000 kr., og med det danske afgifts system bliver det så til den ret høje pris på ca.129.000 kr. Man kan jo altid argumentere at "129 kilo" ikke er meget, når der tales om motorcykler, men når vi taler om prisen på en Vespa, forventes den nok at være på et mere moderat niveau.

Sidst på søndagen sluttede udstillingen, og det var tid at starte på nedtagningen af standen, men det gik heldigvis hurtigt.

Samarbejdet mellem de forskellige Team Vespa medlemmer, der var involveret i Bella aktiviteterne var i det hele taget forbilledligt, både opstilling af standen, vagterne der skulle fordeles over de 4 dage, nedtagning og transportopgaverne blev alt sammen klaret gnidningsfrit. "Vespa- og Biler i Bella" blev en rigtig god oplevelse. Til slut også stor tak til alle de medlemmer der trodsede vejrguderne og besøgte vores stand.

Team Vespa besætningen på standen i de 4 udstillingsdage var : Koordinator Jan, Formanden for Team Vespa Jesper, Finn, Hans, Maria, samt Freddy og Ove.

Referenter og fotos Freddy og Ove.

Home