Team
Vespas Fællestur med Fiat Mini Klub Sjælland
Den
21. august var datoen for årets fællestur med deltagelse af
Team Vespa og Fiat Mini Klub, med start fra Snoldelev bytorv, og
mødetid kl. 10:00. Begge klubber havde gjort en stor indsats
for at gøre opmærksom på turens oplæg, og det endelige
deltagerantal, blev da også rigtig pænt.
|
Snoldelev
Bytorv. |
Vi
var selvfølgelig lidt spændt på, hvordan vejret ville arte
sig. Sommeren havde jo været meget i stil med den gamle digter,
Thøger Larsens verselinje: "Byger, der går og kommer, det
er den danske sommer", men dog delvis beroliget af Fiat
"Turskipper", Preben Israelsen, der havde lovet, at
han ville sørge for godt vejr, og det var åbenbart, hvad der
skulle til. Det blev en fantastisk sommerdag med høj blå
himmel.
Team
Vespa "Tovholder", Ove, havde foreslået at
turdeltagerne fra København slog følgeskab til Snoldelev, med
start fra Damhus Torvet, lige overfor Enkeballernes højborg,
Damhus Kroen. Der var nu ingen, som skulle over og
"snuse" på kroen. Vi havde mødetid kl. 09:00, for at
være i god tid, og vi var 5 deltagere, der startede ud fra
torvet. Det blev aftalt, at vi ville holde ind på Shell-tanken
i Hedehusene, så vi kunne tanke op, og starte med fuld tank fra
startstedet i Snoldelev. Så langt så godt. Alt gik stille og
roligt ad Hedehusene til, og vi var i ret god tid i forhold til
starttidspunktet kl. 10. På tankstoppet ville Jesper også lige
checke dæktrykket på sin Vespa. Han syntes, den havde ligget
lidt uroligt på vejen, men nu viste det sig, at hans bagerste
bremsetromle sad meget løst på drivakslen/bagakslen.
Dæktrykket var der ikke noget i vejen med. Så hvad nu? De
værktøjer, som deltagerne havde med i "posen" i
handskerummet, var ikke specielt godt egnede til denne
"feltoperation", men vi måtte selvfølgelig forsøge
at få spændt tromlen fast.
Men,
her skete der det forunderlige, at TVØ-medlem, Jan Lønberg,
pludselig dukkede op på tanken, og lige skulle se, hvad det
var, der foregik med fem Vespaer samlet. Jan var ellers bare på
vej til bageren efter morgenbrød. Jan blev hurtigt sat ind i
problemet og tilbød med det samme, at vi kunne køre hen til
hans bopæl, lige et par huse hen ad vejen, hvor han havde
værktøj og en ny split. Som sagt så gjort, og vi fik ved
fælles hjælp hurtigt pillet den gamle split ud. Den sad ellers
rigtig godt fast. Jan havde fundet alt det nødvendige værktøj
frem, og nu kom så testen. Vi skulle prøve om møtrikken på
drivakslen/bagakslen kunne spændes fast, men det kunne den
overhovedet ikke, der var ikke et eneste gevind/rynke tilbage i
møtrikken, og den havde kun holdt bremsetromlen fast, fordi
møtrikken var låst med en meget kraftig split. "Nu var
gode råd tilsyneladende dyre", men Jan havde lige akkurat
en møtrik på lager, der passede, og hurtigt fik vi spændt
tromlen fast, og møtrikken spittet med en af Jans splitter, der
var af korrekt type. Tænk hvilke heldige omstændigheder, at
Jan lige kom forbi, da vi havde mest brug for hans hjælp.
Kæmpestor tak til Jan for den udsøgte service og hjælsomhed.
Dette
lille "værkstedsbesøg" varede ikke længe, men
alting tager tid, og vi nærmede os stærkt starttidspunktet for
turen, så vi fik sat lidt ekstra fart på Vespaerne og
forsøgte at nå til Snoldelev til tiden. Det lykkedes dog ikke
helt, og vi måtte erkende, at vi ankom 10 minutter for sent,
men vi havde jo en god undskyldning, og der var heller ingen
sure miner af den årsag.
|
|
|
God
stemning på Snoldelev Bytorv og fuld gang "Vespa
Fiat snakken". |
Det
lille torv i Snoldelev var godt fyldt op med Fiat biler og
Vespaer, og meget "passende" var Vespaerne placeret i
centrum. Vi fik udleveret en kørevejledning af Preben
Israelsen, "Fiat Skipper" for turen, med en liste over
turdeltagerne. Vi kunne med det samme konstatere, at Vespaerne
var i overtal, godt gået T.V.Ø. Turens rute var lagt gennem
mange af de hyggelige landsbyer i området syd for Roskilde og
Holbæk, og kommet godt afsted kunne referenten med det samme
konstatere, at Turens Skipper hensynsfuldt holdt hastigheden på
et meget moderat plan, så vi fik god tid til at nyde udsigten
over de smukke landskaber med de mange ådale, og ligeledes få
et godt "kig" på de mange idylliske landbygader med
gadekær og stråtækte huse og den "tilhørende"
lille sognekirke.
|
|
Parkering
ved Lejre Museum. |
Godt
med en "bid brød" i godt selskab v. Lejre
Museum |
|
|
Interiør
fra Lejre Museum. |
Første
stop på turen var ved Lejre Museum i Gl. Lejre, det var også
der, madpakken skulle spises. Udenfor museet var opstillet
borde, der lige akkurat passede til Fiatturens deltager antal,
det kunne ikke være bedre. I det fine sommervejr var det en ren
fornøjelse at spise frokost i det frie. De fleste af deltagerne
benyttede også muligheden for et kig indenfor i Lejre museum,
der "residerer" i den smukke gamle firlængede
Hestebjerggård, med en historie der rækker 400 år tilbage i
tiden. En fin kulisse til udstillingen om Lejre områdets
historie, for øvrigt også fint afstemt med indslag af helt
moderne kunst.
|
|
Foto
taget "i farten" (med en hånd). |
Hvordan
kommer vi til Tadre Mølle, Kenneth viste vej. |
Vor
turskipper havde rigtig godt styr på rutens forløb, alt var
"tegnet og tilrettelagt", og han blinkede i god tid,
når vi skulle dreje om hjørnerne. Der var styr på sagerne.
På vor rute havde vi ind imellem selskab af de mange
"bilende" Slotkoncertgæster på vej til Ledreborg,
men det klarede vi "let og elegant" ved at "mase
lidt" ind og ud af koncertkøen, som det passede med vor
turrute. Der kan jo også vise sig uventede forhindringer.
Pludselig holdt vi foran et mægtigt hul i vejen på flere
meters dybde, og det var dog mere end Vespaer og Fiat’er kunne
forcere, så vi måtte tage en 180 graders vending og vælge en
anden vej mod Kirke Hvalsø, men det gik nu også fint nok. Men
denne improviserede løsning gav alligevel en smule
"efterdønninger". På den sidste del af ruten, hvor
vi var nået til Tølløse, måtte Kenneth for en kort
bemærkning agere vejviser til Tadre Mølle. Møllen var turens
"kaffestop", igen med haveborde i møllegårdens have,
"lige til at gå til", og tak for det, for vore gode
Fiat Venner havde medbragt diverse typer af kager, der blev
stillet til rådighed for alle de kaffetørstige
turdeltagere, super fin "Kage Transportable" service..
Tadre
Mølle er åben for besøgende og ret interessant at studere med
dens "træmekanik", simple og finurlige justerings
indretninger, som f.eks. stigbordets regulering, der næsten
kunne være en Storm P. værdig. Stigbordet bestemmer, hvor
meget vand møllen skal have tilført for at drive skovlhjulet.
Reguleringen foregår i al sin enkelhed ved at stramme eller
slække en jernkæde, der igennem et vindue i møllehuset
forbinder møllersvenden med stigbordet, ren
"fjernbetjening", dog ikke elektronisk forstås. Der
var også en mulighed for at høre korte foredrag om Møllen og
emner, der har forbindelse med mølledriften, men det var der
for vort vedkommende
ikke rigtig tid til, vi skulle jo lige klare den sidste del af
turruten ud til landevej 155.
Turen
fra Tadre Mølle gik først ad den vej, der fører igennem det
skovområde, som møllen ligger op til. Vejen hedder meget
naturligt Tadre Møllevej, og det blev så turens sidste
"køreprøve". "Møllevejen" er en grusvej
med løse småsten, men den klarede Vespadeltagerne med glans,
og inden længe var vi ved landevejen og holdt ind på et lille
busstop, så vi kunne sige ordentligt tak for denne gang og på
gensyn næste år til vore gode Fiatvenner. Vi havde oplevet en
dejlig sommerdag på Midtsjællands små veje i godt selskab med
Fiat Mini Klub Sjælland og set nogle af områdets meget
naturskønne landskaber og seværdigheder. Helt klart et område
der er værd at besøge igen på et andet tidspunkt.
Mange
tak til Fiat Mini Klub for turlægning, kager og hyggeligt
samvær på turen. Foto, tekst og red. Lilli og Ove.
|