Team vespa Kulturtur 21.09.2011

med start og slut i Skovlunde.

Af Team Vespa’s mange ture, er nogle få gået hen og blevet "Klassikere", eksempelvis "Scooterens dag" og "Roskilde Fjord Rundt", hvoraf sidstnævnte er en rigtig smuk tur, afvekslende og af passende længde. Andre ture har overlevet sig selv, i det mindste for en tid, efter at være blevet gennemført et antal år, f.eks. "Sjælland Rundt" på 450 km, og som nærmest kan betegnes som en slags udholdenheds prøve, både for fører og maskine. Team Vespas ture er meget afvekslende. De kortere "Aftenture" er lidt deres egen kategori, idet målet for turen bestemmes på mødestedet, der også varierer gennem sæsonen. Dog er det ofte sådan, at et medlem fra bestyrelsen kommer med et forslag, som de fremmødte så tager stilling til, og det går normalt også den vej, at forslaget bliver godtaget, alene i respekt for det planlægningsarbejde, der er gået forud. Denne aften var det dog et par af vore aktive medlemmer, der havde taget teten.

Mødested Skovlunde stationsplads, og den "faste stok" klar til aftentur med kultur.

For Team Vespa turen, denne hverdagsaften, havde Birthe og Bent fra Skovlunde tilbudt, både at være "1. Skipper" og "2. Skipper", samt at invitere på kaffe og kage i hjemmet efter turen. "Skipperparret" var velforberedte, idet der var lavet en aftale om at få forevist en usædvanlig kirke i Ledøje, hvis særkende er, at der er 2 komplette kirkesale, på hver sin etage over hinanden. Gulvet i 2.etages kirkesal er gennembrudt, således at kirkegængere "i det høje" følge gudstjenesten, hvad enten den forgår på den ene eller den anden etage. Det er den eneste kirke i Danmark, og en af de ganske få i hele verden, der er indrettet på denne måde, og årsagen skal findes i den klasseforskel, der var for 800 år siden, hvor "Overklassen" holdt til på 1.sal, og havde egen indgang dertil, således at man ikke behøvede at "blande" sig med bønderne. Det var andre tider.

Efter aftale, viste et medlem af Menighedsrådet os rundt, og der blev stillet flere spørgsmål end damen på stående fod kunne svare på. Vi trøstede med, at det skulle hun ikke være ked af, for vi kunne bare komme igen en anden gang.

På denne tid af året bliver det hurtigt mørkt, men de "2 Skippere" ville lige nå at vise os et kunstværk af Bjørn Nørgaard, som står bag Måløv station, i en helt ny bydel på den anden side af Frederikssund banen, så vi sagde tak for rundvisningen og kørte rask af sted gennem det smukke landskab og befandt os pludselig i en ny bydel med store frie, grønne arealer, og med store flisebelagte pladser, og her stod Vandskulpturen som symboliserer Menneskets mørke og lyse side.

Som "rosinen i pølseenden" på "Kulturturen", fik vi en rundtur i det meget omtalte Ballerup boligområde, Egebjerg, der bestemt er et besøg værd. Et område der er blevet bebygget over en længere årrække og består af mange forskellige typer af byhuse, der opleves som en meget velvalgt løsning på problemet med at give betonbyggeri "sjæl", og samtidig være funktionelt, det hele tillige "garneret" med kunst af forskellig slags, for en dels vedkommende med en humoristisk tone, de estetiske hensyn har virkelig fået plads i dette byggeri.

Kulturtur_2.jpg (424168 byte) Kulturtur_3.jpg (655814 byte)
Ledøje Kirke. Øvre kirkesal med gennembrydning af gulvet til nedre Kirkesal
Kulturtur_4.jpg (529782 byte) Kulturtur_5.jpg (489977 byte)
Stor Klokke med ringe automatik og "fedt" tømmer. Vue fra tårnglug. Vespa´erne står nede på forpladsen.
Kulturtur_6.jpg (369299 byte) Kulturtur_7.jpg (302259 byte)

Søndergård Torv i Måløv med Bjørn Nørgaards Vandskulptur: "Nåleøjet". Vi "slap ikke igennem Nåleøjet" med Vespaerne, men nøjedes med at betragte det hele lidt på afstand. Se evt. mere om Nåleøjet på Nettet.

Nu var vi blevet godt Kaffetørstige, og da det også trak op til regn, blev kursen sat mod Skovlunde, hvor Birthe og Bent bor. Birthe havde gjort sig megen umage, for at vi skulle føle os velkomne, for der var både dejlig Kringle og en "Vespa" lagkage med Birthes personlige "Vespa logo" sat med flødeskum (i bedste Piaggio stil). Det varlækre søde sager og afsætningen var stor.

Kulturtur_8.jpg (602663 byte) Kulturtur_9.jpg (93182 byte)
Kaffebordet er serveret med kager og ekstra Flødeskum. Jan skærer for, - og der var god afsætning
Kulturtur_10.jpg (566351 byte) Kulturtur_11.jpg (122545 byte)
Bent er ivrig Videofotograf og viste optagelser fra Haslev stævnet. Indendørs Vespa "tur"

Situationen til højre vakte megen moro, og skyldes at 2 store"legebørn" ikke kunne dy sig for at "køre en tur" i behagelig temperatur, nul vindmodstand, ingen regn og for en gangs skyld risikofrit, uden Styrthjelm.

Nedbørsmæssigt var vi også heldige, for regnen der kom, faldt i den 1½ time vi var hos værtsfolkene, og vi kunne derfor køre hjem i tørvejr.

STOR TAK til Birthe og Bent for gæstfrihed, for dejlig Kringle - og Vespa Lagkage, og for det friske initiativ,

Referat og foto Ove og Freddy