Langeland 2014

Nordlangeland på Vespa.

8 vespaer og 12 personer kom til vespa på Langeland, den 20-21-og 22 juni. Lene og Hans, Leif og Else, Lennart og Ulla, Flemming, Ove fra Team Øst. Ellen og Mogens fra Silkeborg. Karlo og Ole fra klub Esbjerg. Ole kom kørende fra Hjørring fredag eftermiddag og hjem til Hjørring igen søndag. Alle kom fredag, vi fik noget godt at spise med rødvin til og alle blev indkvarteret, en seng til alle, vi rådede over 4 huse og en campingvogn. Efter morgenmaden lørdag kørte vi til Nordspidsen, Hou, derefter til Lohals hvor der var bestilt kalvesteg på cafeteriet ved Lohals Camping. Turen gik så mod Rudkøbing, det meste på små hullede veje og igennem skov. En lille rundtur i Rudkøbings gader, vi ramte en af de smukkeste og smalleste, gamle huse og stokroser. Turen fortsatte til kaffestedet, Baunbjerg mølle. Møllen køre og er beboelse. Der kværnes ikke mel. Der var arrangeret to flotte kaffeborde med hjemmebagt lagkage og hjemmebagte boller, drinks og øl og vand, en rigtig flot modtagelse. Ole købte møllen som ruin i 1981, mange grinede, det gør de ikke mere, der er oprettet et Møllelaug, godt 400 medlemmer, de er med til at vedligeholde, men det store opbygning er helt klart Oles fortjeneste. Den time jeg havde afsat til besøget blev til 3 timer, det er en fantastisk historie som starter i 1981, møllen er 154 år. Det er nok det flotteste og mest særprægede sted vespa har drukket kaffe. Kl. var nu over syv, og de to sidste indslag udgik næsten, vi skulle havde besøgt sexolog Joan Ørting, men kørte forbi og var lige omkring Danmarks eneste bevarede Tobakslade, som ligger i Stengade. Vel hjemme i Svalebølle gik vi til øllerne og rødvinen, fik noget selvsmurt smørrebrød omkring kl. 21:00. Kl. ca. 24:00 var alle gået til ro. Efter morgenmaden søndag var det tid til farvel, Lene og jeg skulle til barnedåb på Fyn, så gæsterne måtte selv låse af. En dejlig wekend som vi gerne gør om, næste gang til Sydlangeland.

Tekst og billeder Hans.