Hvis
du altid har syntes, at din Vespa har været lidt "død i
sværen", og at det bare er blevet værre og værre, og den
derfor godt kunne trænge til at blive "peppet" lidt
op, er der råd for det, uden at du behøver at skifte hele
Vespa´en ud.
Måske
har du allerede forsøgt med de samme ting på din Vespa, som du
gjorde dengang, du havde Knallert, - at "hakke"
stemplet, file og polere kanalerne og øge kompressionen, men
uden at opnå synderlig mærkbare resultater.
Hvis
det virkelig skal batte noget, kan du montere et opgraderings
sæt, et Tunsæt, i form af en cylinder med større volumen og
tre skyllekanaler, et tilhørende stempel og topstykke, så
vil du kunne mærker en forskel, og denne mulighed eksisterer
til de fleste Vespa´er med indsugning direkte i Krumtaphuset
(Rotating Valve).
Et
eksempel:
Opgradering af en Vespa
Sprint 1967, 150 cc, 2 skyls, med et Pinasco 177 cc., 3
skyls, Alu. cylindersæt.
OBS !:
Erfarne folk ud i
motorteknik og tuning, kan roligt springe de indledende
anvisninger over, eller simpelthen det hele , - eller bare læse
det som ren underholdning, da mange af tingene utvivlsomt kan
gøres på mere end én måde.
1
) Opgraderings sæt,
der består af en cylinder,
et topstykke, et stempel,
en strålespids.
Der findes flere forskellige fabrikater, der passer til netop
den Vespa, du ønsker at opgradere, og ved bestemmelse af
fabrikat og pris, har du to vigtige valg, - skal cylinderen
være af Støbejern, eller skal den være af Aluminium med
hårdforkromet glideflade. Priserne ligger fra ca. 1200 til
3500,- kr. Ovennævnte sæt koster ca. 1700, - kr.
De 2 typer har, hver for sig, deres forskellige fysiske og
mekaniske fordele, som ikke kan rummes i denne anvisning. Check
om der følger en større strålespids med sættet som standard,
da en større volumen og større effekt, bl.a. opnås ved et
større benzinforbrug, - ikke alverden, men dog noget.
2
) Værktøj, - det du normalt anvender, når
du servicerer din Vespa, når det er lidt mere end at skifte
olie. Forskellig størrelse, grovhed og faconer af fræsere,
slibesten og slibelærred, alle på aksel til boremaskine.
Kemisk
Metal
på tube, beregnet til vedhæftning på Aluminium..
4
) Petroleum og andre effektive
rengøringsvæsker og rigeligt med rene klude.
5
) Et overdækket sted, hvor temperaturen ikke kommer
under + 10 gr., samt godt arbejdslys og en håndlampe
Desuden
kan det være meget praktisk, at have en gammel Støvsuger parat
til at fange evt. snavs, der løsner sig og er på gale veje.
Hvis det er et stykke tid siden, du har været inde og rode
omkring motoren, sidder der sikkert et tykt lag olieholdigt
snavs, som man kan benytte lejligheden til at skrabe af. Der er
jo ingen grund til at slæbe rundt på det.
Det
vil være en fordel,
men ingen betingelse, at du har erfaring med alm. forekommende
vedligeholdelse og lidt kendskab til Vespa motorkonstruktion,
men ellers erhverves det hen ad vejen ved at udvise forsigtighed
og omtanke ved adskillelsen og montagen. Desuden kan man
forberede sig ved at læse Haynes tekniske anvisninger om Vespa
i "Owners Workshop Manual", eller søge blandt sider
om emnet på "Nettet". Se evt. www.vespa-klub.dk,
under Links.
Ingen af operationerne kræver nødvendigvis, mere end 1 mands
indsats.
Sørg for at Vespa´en står sikkert på sit støtteben, og bind
evt. et reb rundt om det nederste af forgaflen og hen til
støttebenene, så de ikke uforvarende svipper op, medens der
arbejdes.
Start.
Begynd med at rengøre
omkring alle de steder, hvor der opstår skilleflader i
forbindelse med demonteringen af den gamle Cylinder og
Lufthuset, således at risikoen minimeres for, at der kommer
snavs i følsomme områder, og vær påpasselig med ikke at tabe
metalgenstande (møtrikker, spændskiver eller skruer) ned i
Krumtaphuset. Det gælder også de Aluminiumsspåner, der
fremkommer, når man fræser og sliber i kanten af Krumtaphuset
for at lave den nye, tredie kanal, og tilpasse de to side
skyllekanaler. Her kan støvsugeren gøre stor nytte.
Demonter
Lydpotten, Blæserkappen og Blæserhjulet, samt Svinghjulet.
Læg noget magnetisk materiale indvendigt i svinghjulet, så der
etableres magnetisk "bro" mellem de indstøbte
magneter for at undgå, at magneterne taber kraft i mens
svinghjulet er demonteret. Især, hvis det ligger afmonteret i
lang tid, og det ved man ikke altid på forhånd.
Aftag
Bælgen mellem Karosseri og demonter Kaburatoren og hele
Lufthuset. Vær
omhyggelig med, at der ikke kommer snavs ned i Krumtaphusets
blotlagte indsugningensåbning og tildæk hullet under det
videre arbejde, f.eks. med et stykke Gaffatape. Vær forsigtig
med de 2 papirstynde pakninger, så de kan genanvendes. Når du
har taget Karburatoren ud af Lufthuset, så check om der er en
fuld åbning fra Lufthuset til Krumtaphuset. De to åbninger
skal flugte. Gør de ikke det, kan hullet i Lufthuset gøres
større. Det samme gælder for pakningerne. Operationen med
Lufthuset er ikke nødvendig, hvis man blot vil tilpasse
Krumtaphuset og den nye trekanal cylinder, men det vil betyde,
at man får bedre flow og det fulde udbytte af opgraderingen,
uden ekstra omkostninger.
For at
skabe bedre plads til demonteringen af cylinder og stempel, og
under arbejdet med udfræsningen, kan man vælge at sænke hele
motoraggregatet ved at udtage bolten der holder Gearhus og
Bagstøddæmper sammen, Når bolten udtages dropper hele motoren
ned og hænger i sit forreste ophæng. Forinden dette, har man
demonteret baghjulet og understøttet karrosseriet på den
bagerste kant, f. eks med en Donkraft, dog uden at støttebenet
slipper underlaget.
OBS
! Hvis man vælger at sænke
motoren, skal Lufthuset være demonteret, før
motoren sænkes, da det på nogle Vespa modeller,
ellers vil støde mod karosseriet under manøvren.
|
|
|
Demontér
Topstykket, Cylinderen, de 4 Støttebolte og Stemplet og
tildæk Statoren og åbningen ned til Krumtaphus |
Ved
hjælp af den medfølgende trekanals-pakning, ser man, hvor der
skal fortages udfræsninger i Krumtaphusets skilleflade, ligesom
man noterer sig, hvor - og hvor meget, der skal påføres af
Kemisk Metal de steder, hvor udfræsningerne muligvis
gennembryder Krumtaphusets væg. Det kan også være nødvendigt
med en klat Kemisk Metal i hulrummet, hvor svinghjulet sidder,
dér hvor skyllekanalen ses. Overfladerne hvor der skal
pålægges Kemisk Metal, rengøres grundigt og gøres ru med
groft smergellærred. Afslutningsvis affedtes stederne endnu en
gang, f.eks. med renset Benzin eller Cellulosefortynder.
Derefter
blandes de 2 komponenter, som Kemisk Metal består af, og massen
påføres straks på de steder, hvor der skal sikres tæthed
mellem Krumtaphus og Cylinder. Sørg for at massen er højere
end skillefladen på Krumtaphuset, så man efterfølgende kan
file og slibe stederne plane og i samme niveau. Følg nøje
anvisningerne på æsken, men læg gerne lidt ekstra tid til,
så man er sikker på, at den kemiske reaktion har bevirket at
gennemhærdningen af massen er afsluttet, inden bearbejdningen
påbegyndes.
|
|
|
Kemisk
Metal er påført de steder, hvor der skal være gods
til øgningen af de 2 sidekanaler og fræses ud til den
tredje. |
Derefter
files og slibes det størknede materiale ned til niveau med
Krumtaphusets skilleflade. Sørg vedvarende for, at have
tildækket alle åbninger ned til Krumtaphuset, så der ikke
kommer støv eller andet fremmed materiale ned i det. Hvis det
viser sig at overfladen på det påførte, kunstige metal,
ligger lavere en skillefladen, efter bearbejdningen, er det
nødvendigt at påføre endnu et tyndt lag, lade det hærde af
og gentage nedslibningen.
Det
er vigtigt, at skillefladen er helt plan
for at der kan blive tæthed mellem Krumtaphus og Cylinder.
Derefter opmærkes de tre skyllekanaler ved hjælp af
pakningen og udfræsningen kan begynde.
Hold
godt fast i boremaskinen og vær forsigtig
med bevægelserne, da roterende værktøj har en tendens til at
"hugge fat" i materialet, hvorved det, utilsigtet,
"løber" hen over fladen og laver mærker. Tryk kun
let mod overfladen, og tag kun små spåner. Brug al den tid der
skal til for at udfræsningen bliver vellykket. Overfladen på
udfræsningen finpudses med en slibesten og / eller en
smergelrondel. Kontroller at udfræsningerne modsvarer
pakningens indvendige kontur, og check at svinghjulet kan gå
fri af den klump Kemisk Metal, der evt. blev placeret udvendigt
på kanalvæggen i hulrummet.
|
|
|
Den
nye, tredje kanal er udfræset. |
Overflødigt
Kemisk Metal fjernet |
De
2 sidekanaler er tilpasset |
Samling.
Montér Svinghjulet og Blæserhjulet.
Det nye stempel monteres efter at stempelringene er påsat.
Derefter olieres cylindervæggen og Cylinderen sættes med
varsomhed ned over stemplet, idet man sikrer sig, at
stempelringene sidder korrekt inde i deres riller og åbningen
stadig sidder omkring styrestiften. Hvis man mærker mekanisk
modstand skal man checke at stempelringene stadig sidder
korrekt, så de ikke griber fat i div. åbninger i
cylindervæggen under manøvren med påsætningen af Cylinderen.
Husk
pakningen mellem
Krumtaphus og Cylinder monteres
inden Cylinderen monteres.
Når
Cylinderen er kommet på plads check´es det, om Stemplet kan
bevæges let op og ned inde i Cylinderen. Skru Støtteboltene i,
og spænd Topstykket på. Tændrøret monteres senere. Bevæg
stemplet op og ned nogle gange ved at dreje Svinghjulet, først
med hånden og derefter ved hjælp af Kickstarteren. Det må
ikke afstedkomme mislyde.
Inden
Lufthuset skal genmonteres, løftes motorenheden op og
sammenkobles med Bagstøddæmperen.
Pakningen
mellem Lufthus og Krumtaphus påsættes
og lidt oliefilm på begge sider kan medvirke til at stedet
bliver helt tæt. Den enlige skrue der fastholder Lufthuset mod
Krumtaphuset skal spændes godt fast, da den er skjult under
pakningen og karburatoren, når disse er på plads.
Den
gamle Strålespids udskiftes
med den nye, større. I det aktuelle tilfælde fra 105 til 110.
Benzinslangen, Gaskablet og Chokerkablet påsættes. Bælgen
mellem Lufthus og Karrosseri påsættes, inden låget
sættes på Lufthuset, da der kan være brug for, at man med en
finger lirker bælgkanten på rundt om stålkanten fra
indersiden af Blæserhuset. Blæserhus og Kølekappe sættes på
plads.
|
Efter
at Baghjul og Lydpotte er påsat og Tændrør skruet i,
er motoren klar til at blive startet op. |
Brug
gerne 1 % mere olie i benzinen i tilkørselsperioden
og pres ikke motoren, hverken i acceleration eller høje
omdrejninger de første 4 – 600 km.
Motorbremsning
for 2-taktsmotorer bør altid undgås, men især under
tilkørslen, da der så er næsten lukket for smøring og frisk,
kølig, blandingsluft til motorens indre.
Et
sidste godt råd vil være, at køre med "en
finger på koblingen", som en forholdsregel i tilfælde af,
at der mærkes en hastighedsreduktion, som ikke skyldes en
stigning på vejen, men kan være et tegn på, at stemplet er
ved at sætte sig.
Koblingen.
Hvis koblingen glider under kørslen, eller ved Kickstart, efter
at du har monteret Tunsættet, - altså ikke kan bringe stemplet
over dødpunktet, kan det skyldes, at Koblingspladerne trænger
til at blive fornyet, - at der skal et sæt kraftigere fjedre i
koblingen, eller, at du ikke har brugt en egnet gearolie. Den
go´e gamle mineralske "SAE 30 olie" er god til gamle
Vespa gearkasser, hvorimod de mere miljøvenlige halv - eller
helsyntetiske, selvblandende olier er beregnet for tilsætning i
benzinen.
Yderligere
opgradering.
Standard Karburatoren i model Sprint, SI 20/20, kan uden
yderligere indgreb, erstattes med en Karburator med større
lysning f.eks. DELL`ORTO SI 24/24 der koster ca. 500 kr. hos
SIP, men check, at den passer til din Vespa model.
Sædvanligvis vil der i den tekniske beskrivelse der følger med
Tunsættet, være en anbefaling af en egnet Karburator.
Endvidere kan man montere en "Tun"- lydpotte, der er
"designet" til cylinderen, men til almindelig
"amatør" brug, er det næppe pengene værd, da en
sådan ligger i samme prisleje som selve Tunsættet. Desuden
dæmper de mindre.
God
fornøjelse og kør forsigtigt derude,
så du kan nyde dit arbejde og effektforøgelsen i mange år.
FHC
2010.