"Tour
de Italien"
En
"smuttur" fra Vanløse til Museo Piaggio i Pontedera
og retur.
Hvordan
kommer man overhovedet på den tanke at køre på sin Vespa fra
København til Vespa Museet i Pontedera, det var nu også
en længere proces. Vi var to Vespa entusiaster, Finn og
Ove (referenten), der begge godt kan lide de lange Vespa ture i
friskt tempo, der i efteråret 2011 kom til at tale lidt om den
kommende sæsons (2012) langture, flere forslag var oppe og
vende, bl.a. en tur til Harzen og en tur til Vespa Museet,
forslagene blev diskuteret, turreferater fra motorcykel klubber
blev studeret, det så spændende ud både med turene i Harzen
og i Alperne i Østrig, men det blev sluttelig turen til Vespa
Museet i Pontedera, der blev valgt, som noget vi ville arbejde
videre med, for os Vespakørere er der lidt "Mekka"
over det Museum.
(husk
at klikke på billederne)
|
|
Start:
Afgang fra Vanløse med destination Pontedera. |
Mål:
Museo Piaggio Pontedera
|
Det
rullende Materiel
Var vores materiel i
orden, ja det regnde vi med, "referentens" PX 2011 med
200cc motor måtte kunne klare den tur, og Finn’s VLA Gran
Luxe 1962 var også med 200 cc motor, så vi regnede med, at de
to køretøjer kunne klare Alperne og de 4 – 5000 km.
Turruten
Vi valgte først
nogle kriterier for den turrute, vi ville vælge, punkt 1. Vi
ville ikke køre på motorvej gennem Tyskland, Østrig og
Italien, punkt 2. Vi ville ikke betale vejafgifter og punkt 3.
vi ville planlægge med dagsdistancer på mellem 300 og 400
kilometer dog skulle ingen af disse regler være ultimative.
ADAC’s vejkort og Google maps blev med god succes flittigt
brugt til at trykke/printe kort over den rute, vi fik lagt, og
da vi nærmede os afgangstidspunktet fik Finn lagt kort ruterne
ind på sin GPS, hvilket viste sig at være en kæmpe fordel, at
have med som backup, når vejskilte og vejføringer ved de
større byer blev komplicerede at overskue. Men i øvrigt
medbragte Finn også sine kortbøger, så vi var dækket rigtig
godt ind med hensyn til kort over turruten, det blev dog Finn’s
GPS og vore udprintede GOOGLE maps, der blev brugt mest på
turen.
Bagage
Men hvor meget bagage
kan man have med på en Vespa tur, der er jo ikke megen plads
til oppakning på en Vespa scooter, Finn afmonterede sit
bagsæde, og fik erstattet det med en plade der kunne bære hans
lille kuffert, derudover monterede han et beslag til en 5.l.
reservedunkt på trianglen ved bundpladen, vi havde begge topbox
og forbagagebærer monteret, så alt i alt kunne vi have den
nødvendige bagage med.
Reservedele
og værktøj
Hvor mange
reservedele og hvor meget værktøj skal man have med? Vi
prøvede at minimere til det absolut nødvendige. De medbragte
reservedele var tændrør, forlygtepære, en slange 350 x 10,
gear – kobling – og gaskabler, et reservehjul plus strips og
kronmuffer. Det viste sig heldigvis at være mere end nok. Af
værktøj medbragte vi bare lidt almindeligt håndværktøj.
Ydermere havde vi kædelåse og bøjlelåse og
"garager" med så vi kunne klare en parkering i et
udsat område.
Turen
til Italien.
1.
Etape. København (DK) – Zeven (D)
Den 31.
august kl. 08:00 begav vi os afsted, turen forløb fint gennem
Danmark (via Storebælt) og Nordtyskland. Vejskiltene i
"Sydslesvig" viste vej til mange interessante
lokaliteter med forbindelse til Danmarks historie med navne som
Gottorp Slot, Isted, Schleswig, Sankelmark, Eckernförde,
Hedeby, Dannewerke osv.men det var ikke en del af turen at
fordybe os i historiske seværdigheder på turen til Italien. Vi
krydsede Elben ved Glückstadt, hvor vi først troede, at vi var
fanget i en mange kilometer lang færgekø, men hurtigt lærte
af de tyske motorcyklister, at vi bare kunne køre uden om køen
og køre ombord på færgen til Wieshafen. En lidt speciel
færgerute over Elben, hvor færgen først sejler ud mod
Elbmundingen og derefter drejer 100 - 110 grader, næsten modsat
vej, mod Wieshafen, det tager lidt tid, men er en hyggelig
færgeoverfart. Dagens etape sluttede i Zeven, hvor vi
inlogerede os på Central Hotellet. Allerede på 1. etape gjorde
vi brug af Finn’s GPS flere gange og ikke mindst blev den
brugt til at finde hotellet. Vejrmæssigt var det også en fin
dag, tørvejr hele dagen, men lidt køligt. Vi havde været lidt
spændte med hensyn til standarden af de tyske landeveje, men
uden grund, de var rigtig gode hele vejen. Dagens distance blev
530 km.
2.
Etape. Zeven (D) – Karlstadt (D)
Vi
startede fra Zeven kl. 08:30, at starte etaperne på det
tidspunkt, blev faktisk modellen for hele turen, det gav mange
køre timer. Og vi nåede på denne etape til Karlstadt, en by i
nærheden af Würzburg og Frankfurt am Main. Lidt vanskeligt at
finde et hotel, men igen var det Finn’s GPS, der hjalp os med
at finde vej til Hotel Eisenbahn (Jernbane Hotellet) i
Karlstadt, bestyret af en elskelig gammel dame på 80+, der gav
os lov at parkere vore Vespaer i det gamle morgenmadsrum sammen
med cyklerne. Vi spiste aftensmad på en hyggelig restaurant i
byen, hvor vi sad ude, nu var det allerede blevet lidt lunere i
vejret. Der var byfest i Karlstadt og på Rådhuspladsen var der
opstillet langborde, hvor tyskerne hyggede sig med deres gode
øl og underholdning i bedste tyske "umba" stil,
understøttet af et lille lokalt orkester. Vi benyttede
lejligheden til at gå en lille aftentur rundt i byen, der viste
sig at være en meget hyggelig by med gamle bindingsværkshuse,
byport og alt det der får disse gamle provinsbyer til at være
hyggelige at besøge. Fint vejr hele dagen. Dagens distance 540
km
3.
Etape. Karlstadt (D) – Landeck (A)
Start
fra Karlstadt "til tiden", 08:30, og denne dag ville
vi forsøge at nå så langt ned i Østrig som muligt, så
Bjergetapen over de to bjergpas, Stelvio og Gavia, næste dag,
kom til at ligge så tidligt på dagen som muligt. Turrutens
tyske landeveje var stadig meget fine med god skiltning, men var
nu mange steder blevet til motortrafikveje eller 3 sporede
landeveje med skiftende overhalingsbaner fra side til side,
meget behageligt for os, at få "halen", der pustede
os i nakken, forbi. De tyske og østrigske bilister er ikke
voldsomt tålmodige, vi gjorde vort bedste for at følge
trafikken, men det blev alligevel kun til en Vespa hastighed på
mellem 50 og 80 km/t, det var ikke hurtigt nok for mange
bilister og motorcykler, så der blev overhalet både i
overhalingsbaner og over zebrastriber og venstresvingsbaner, dog
var langt de fleste hensynsfulde mod os langssomtkørende. Vi
kunne nu også så småt begynde at øve os i bjergkørsel,
ingen af os havde tidligere prøvet det. Så det var rigtig
praktisk at øve sig lidt på stigninger og nedkørsler i
Sydtyskland og det nordvestlige Østrig, og vi lærte hurtigt at
lægge Vespaerne godt ned i svingene. Finn’s speedometer kabel
knækkede i Uffenheim, det var i øvrigt også der, vi kørte
lidt forkert, men "Miss GPS" ledte os hurtigt på
rette vej igen. På denne etape kørte vi forbi mange store
seværdigheder, f.eks. Porta Westfalica og Schloss
Neuschwanstein, Tornerose slottet ved Füssen, men vore planer
var ikke til besøg på den slags "tidsrøvende"
lokaliteter undervejs. Kun en gang i dagens løb oplevede vi
"Stau" kø, det var grundet et trafikuheld i Østrig,
meget nådigt sluppet med den intense trafik. Dagens etape
sluttede i Landeck i det vestlige Østrig, hvor GPS’en ledte
os på sporet til Gasthaus Greif, et gammelt Gasthaus med ultra
tykke mure, og med en venlig betjening og hyggelig stemning.
Dejligt vejr hele dagen. Dagens distance 560 km, det blev også
turens længste "dagsmarch".
4.
Etape. Bjergetapen. Landeck (A) – Riva
di Solto (I)
Start
fra Landeck 08:35. Vejret lidt overskyet men køligt og tørt
så vi havde taget "alt tøjet" på. Det var så
dagen, hvor vi virkelig skulle prøve at køre bjergkørsel,
denne dag gik turruten opover bjergpassene Stelvio og Gavia med
højder på henholdsvis 2760 meter og 2652 meter. Opkørslen til
Stelvio gik efter lidt tilvænning til hårnålesvingene rigtig
godt, vejstandarden var også rimelig god. Vi måtte dog hele
tiden holde øje med de "dødsforagtende"
motorcyklister, der på den 3- 4 meter brede vej racede forbi os
Men som vi kom op over trægrænsen skete der også en
afgørende forringelse af Vespaernes trækkraft, de satte tit
ud, og vi måtte ned i 1. gear på lange stræk og i hvert fald
i hårnålene for at komme opad. Vi var blevet advaret om
fænomenet af Ole Haag, men havde nok ikke tillagt advarslen så
stor vægt, som det aktuelt blev tilfældet. Men 11:35 nåede vi
dog toppen, Stelvio passet, og gjorde et stop der, for lige at
opleve stemningen og nyde udsigten fra de 2760 meter. Der var
ikke andre Vespaer så højt tilvejrs, og vi høstede en vis
opmærksomhed og respekt fra der mange motorcyklister. På
Stelvio er der næsten en Dyrehavsbakke stemning over sceneriet,
med mange souvenir boder og flere restauranter og hotel, og ikke
at forglemme to pølsemænd, der serverer en lidt anderledes
version af pølse med brød, end vi er vante til, man får også
ristet sauerkraut på pølsen sammen med sennep og ketchup, Finn
og jeg købte os hver en pølse med brød, de smagte udmærket,
var lidt dyre, men mættede også rigtig godt. Temperaturen på
Stelvio var 13 grader, det var lidt diset og noget blæsende,
så det føltes godt koldt. Nedkørslen fra dette pas gik noget
bedre end opkørslen, nu skulle Vespaerne jo heller ikke trække
noget, og vejen var rimelig god. Vi lod simpelthen bare
Vespaerne rulle med koblingen udkoblet, styrede hastigheden med
bremserne,og koblede til med lidt gas, når de skulle trække
sig ud af de mange hårnålesving. Vi var ret hurtigt nede, men
skulle næsten med det samme igen køre opad til Gavia passet,
og det var på en noget dårligere vej, der betød, at det også
var en noget større køremæssig udfordring, vi oplevede igen
at Vespaerne mistede trækkraften på vejen op, når vi nærmede
os de 2000 meters højde, så 1. gearet med mange omdrejniger
var i brug næsten hele tiden. På opkørslen kom vi til at
følge en nordmand, der var på vej op i sin "Bobil",
autocamper, og på et udsigtspunkt fik vi en snak, igen kunne vi
spore en vis respekt for den "øvelse" det er at
"tvinge" en Vespa over et så højt pas, så vi syntes
efterhånden også selv, at vi var lidt seje. Vi nåede tilsidst
op til Gavia passet, der er noget mindre Dyrehavsbakke end
Stelvio, med en hyggelig restaurant og bar og vist også en
overnatnings mulighed. Temperaturen på Gavia var 10 grader med
en hel del vind og det føltes også der rigtig koldt, mit visir
duggede indvendigt. Vi købte os en kop kaffe og et stykke tør
kage og fik samtidig lidt varme indenfor i restauranten, inden
vi skulle starte på nedkørslen, der var noget vanskeligere end
den på Stelvio, med en del gamle tuneller uden lys med 90
graders sving i mørket og en vejstandard, der var meget
dårlig, men vi klarede da nedkørslen uden problemer, bortset
fra at mit speedometer kabel knækkede. Men frem for alt var
turen op over passene Stelvio og Gavia en fantastisk oplevelse
med den helt enestående natur, der var omkring os på hele
turen op og ned, noget vi aldrig vil glemme.
|
|
Alpernes
natur er smuk, selv i diset vejr. |
Stop
ved en "hårnål" på vej op til Stelvio
passet.
|
|
|
Stelvio
passet med sine mange små boder minder lidt om Bakken. |
Som
skiltet viser er passets højde 2760 meter, en vanskelig
højde for Vespaer at nå op til.
|
|
Udsigten
fra Stelvio var imponerende.
|
|
|
Pølsemanden
i fuld sving med at servere pølser med sauerkraut
|
Byskilt
dekoreret af passets mange besøgende
|
|
|
Masser
af motorcykler og to Vespaer på Stelvio.
|
Herfra
starter vi nedkørslen fra Stelvio passet
|
|
Det
lyserøde skilt fortæller at cykelløbet Giro d’Italia
har haft etaper på/til Gavia siden 1960, grundet
vejrlig og sne er det dog ikke alle år Giroen har lagt
en etape op til Gavia.
|
|
Så
er vi nået helt op til Passo Gavia (2652m) og Finn
kontrollerer om den dårlige vej har løsnet
forbagagebæreren. |
I
Bormio ville vi forsøge at tanke op på en selvbetjeningstank
(den slags er sjældne) men først da vi havde kigget
italienerne lidt over skulderen lykkedes det at finde ud af,
hvordan man vælger for 10€ benzin og får det ned i tanken,
ja al begyndelse er svær, som en trøst kunne vi se, at mange
andre også havde besvær med at finde ud af
selvbetjeningssystemet. Efter passene fortsatte vi ned mod Riva
di Solto, hvor Ole Haag havde anbefalet os hotel Miranda, det er
højt beliggende i Riva. Det har en helt fantastisk udsigt over
Iseo søen og byen og det omkringliggende landskab, havde vi
fået at vide, vi blev ikke skuffede, det var en virkelig flot
udsigt, og vi tog en overnatning på hotel Miranda. Dagens
distance 380 km.
|
Den
disede men stadig flotte udsigt over Iseo søen fra
Hotel Miranda i Riva di Solto |
5.
Etape Riva di Solto (I) – Pontedera
(I)
Vi
startede med at lade GPS’en finde en benzintank for os og det
lykkedes fint, derefter skulle vi køre vest om Iseo søen, men
blev hurtigt standset at et skilt, der så vidt vi kunne tyde,
fortalte at den landevej vi havde planlagt at køre på var
lukket på grund af vejarbejde, surt show, vi besluttede derfor
i samarbejde med Miss GPS at køre øst om søen i stedet, det
ville ikke forlænge dagens distance ret meget. Og efter lidt
forvirring for GPS’en kom vi på sporet øst om søen, en vej
med mange lange turnneller med tæt trafik og uden særlig meget
udluftning, det blev noget af en "kradser", og vi nød
meget at komme ud i den fri luft igen. Det var i øvrigt på
denne strækning, at vi fik turens eneste regnbyge på en
timestid. Turen sydover på Po sletten passerede Brescia,
Mantova og Bologna, og ringvejene der var kæmpe store
vejanlæg, især ved Brescia og Bologna, men også det klarede
GPS’en. Ved Bologna var der ekstra krydderi for trafikanterne
med let påklædte frække damer ved nogle af de mange
vejudfletninger. Po sletten er flad som en pandekage og fuldt og
helt landbrugsland, det afspejlede sig i trafikken med mange
store landbrugsmaskiner på vejene, det gav mange køkørsler,
ikke megen plads til at overhale de store maskiner, men vi var
jo bare på ferie og havde masser af tid. Området var meget
behageligt at køre Vespa i, men ikke så spændende som
bjergene. Lidt længere fremme på dagens rute blev der lavet om
på det, i nærheden af Pistoia måtte vi op over en bjergknold
på 900m, det gav en rigtig god nedkørsel mod byen med mængder
af sving og meget flotte udsigter over landskabet mange steder.
Klokken 19:00 nåede vi endelig Pontedera, og det var med
hurtigt at finde overnatning inden det blev bælgmørkt,
desværre viste mange af GPS’ens hotel forslag sig at være
nittere, hoteller der for længst var lukkede, men endelig fandt
vi frem til Hotel la Pace, hvor der var et par ledige enkelt
værelser, desværre kunne Vespaerne ikke komme i garage, vi
måtte nøjes med at tøjre dem til en lygtepæl på gaden.
Hotellet lå i et lidt "skummelt" kvarter, men det gik
fint nok, scooterne led ingen skade. ’"Stor tak" til
GPS’en, uden den var det blevet noget mere vanskeligt at finde
vejen til Pontedera. Dagens distance 450 km.
Vespa
museet, Turens mål, og Pisa og Lucca.
Forlod Hotel la Pace
uden tanker om gensyn, det var ikke noget at prale af.
Morgenmaden var meget spartansk, uden ost og kaffen ventede vi
længe på, den stakkels kaffedame skulle også være
receptionist. Hotellet syntes gammelt og slidt, og gennemsyret
af en ånd af dårlig service. Men ude på fortovet vakte vi en
vis opmærksomhed og beundring, fra en del af de øvrige
hotelgæster, der også var på scootertur i Toscana, navnlig
Finn’s VLA Gran Luxe vakte interesse. Men meget
karakteristisk, som det var gældende for næsten hele turen,
var der ingen italienere der viste interesse. Som det alt
overskyggende første punkt på denne dags dagsorden var turens
egentlige mål, et besøg på Vespa Museet, og det var en
speciel og meget interssant og god oplevelse at se museet med
sine egne øjne. Desværre bærer det præg af de store
ombygninger der er i gang, og en vis lidt gammeldags
præsentation, forhåbentlig ændrer ombygningerne det til en
mere moderne præsentation af Vespaen. Men at se de mange meget
specielle modeller Piaggio har produceret siden ca. 1944 er en
oplevelse, og hvor er de små de første modeller, i sær MP5
Paperino og MP6 Prototypen fra 1945 virkede meget lave, vi ville
gerne have prøvet at sidde på dem, men det var naturligt nok
ikke muligt. Også helt utroligt at læse om de ture, der Verden
rundt, er kørt på Vespaerne gennem tiden. Men mange specielle
modeller vakte vores interesse, og det tog sin tid at komme
igennem det hele. En hvid PX 2011 jubilæumsmodel, der var
udstillet, havde for mig særlig interesse, da det var en
sådan, jeg havde bestilt i 2011, men ikke kunne få leveret,
fik en blå i stedet. Gilera afdelingen var god at tage fotos af
Vespa udstillingen fra, men også interessant som udstilling,
bl.a. var der udstillet en racer model med fly inspireret fuld
kåbe, i det hele taget er fly en del af udstillingen, både
udenfor og indenfor. At Piaggio tidligere har produceret
virkelig mange forskellige fly og helikoptere kunne vi erfare
på udstillingen. En sidegevinst ved museumsbesøget var, at vi
fik adressen på et autoriseret Vespa værksted i Pontedera,
hvor jeg kunne købe og eventuelt få skiftet mit speedometer
kabel, GPS’en ledte os ud til værkstedet, hvor vi fik en
fantastisk venlig og hjælpsom behandling, værkføreren spurgte
mig (på engelsk) om jeg gerne ville have skiftet kablet nu, og
det var jo lige det, jeg ønskede. Værkstedet skiftede kablet i
løbet af "no time" og det kostede alt inklusive 15€
på regning, et rent fund. Et eksemplar af min blå PX 2011 var
i øvrigt udstillet i forretningens showroom, ellers ikke mange
man ser på gaden af den slags i Italien, faktisk så vi ingen.
Senere på dagen besøgte vi Pisa med dens skæve Tårn,
Domkirke og Dåbskapel og fandt et hotel i nærheden af byen i
et af de mange bysamfund, San Bernadetto, mellem Pontedera og
Pisa. Som noget helt overraskende så vi en spritny Lambretta
parkeret nede ved Arno floden. Den
efterfølgende dag kørte vi til Lucca og kiggede lidt på den,
og vi var heldige at finde et hotel lige i nærheden af den
gamle fæstningsby. Vi brugte dagen til at kigge på den gamle
del af Lucca med dens mange kirker og torve og pladser, og vi gik en tur på den skyggefulde vej ovenpå bymuren, temperaturen
var 35 grader.
|
Målet
er nået, Team Vespa er på besøg på Vespa Museet.
|
|
|
MP5
OG MP6.
|
VESPA
125U 1953
|
|
|
VESPA
SS90 1965. |
VESPA
T5 langdistance model med ekstra tank, luftfilter
og forstærkning.
|
|
|
Tidlig
VESPA "APE".
|
Seneste
PX 2011 model.
|
|
Et
kig udover museet fra Gilera udstillingen på 1. sal.
|
|
|
Gilerera
500cc 1937 i fuld kåbe, max speed 274 km/t.
|
Finn
fordyber sig i Piaggio’s historie.
|
|
En
væg til væg fotostat fra Piaggio fabrikkens samlebånd
i 1950’erne.
|
|
|
Hos
Aut. Vespa forhandler Busdraghi i Pontedera fik
"referentens" PX speedometerkablet udskiftet.
|
|
Vi
"spottede" en ny "Lambretta" i Pisa.
Ifl. Lambretta.com nok ikke en ægte Lambretta. |
Hjemturen.
6.
Etape. Lucca (I) – Cortina d’Ampezzo, vi nåede dog kun til
San Vito di Cadore (I)
Startede
fra Lucca 08:30, flot vejr hele dagen. På de forskellige
tankstationer vi besøgte dagen igennem var der ind imellem som
noget nyt lidt interesse for vore klassiske Vespaer fra
Italiensk side, mest noget med, hvor langt vi skulle køre, men
også lidt fagtekniske spørgsmål. Po sletten var noget varm at
passere med over 33 grader, men man må jo ikke klage over godt
vejr. Vespaerne klarede fint dagens stigninger uden at
"stønne", sætte ud, og vi klarede 60 km/t op
mod Cortina d’Ampezzo i 3. gear. På den sidste del af turen
op mod Cortina oplevede vi en fantastisk solnedgang, der gav
Dolomitternes nøgne bjergtoppe et helt eventyrligt farvespil.
Vi nåede dog ikke helt til Cortina, vi måtte standse 12 km
før, for ikke at komme til at køre i mørke. Vi fik os
indlogeret på Albergo Alamagna i San Vito di Cadore, og jeg fik
hotellets mindste værelse, og måtte på toilettet dukke nakken
lidt af hensyn til skråvæggen, men da jeg havde en fanstisk
udsigt over byen og Dolomitterne fra værelsets altan, var det
til at klare. På turen indtil da havde vi kun set en masse
"plastic" scootere, enkelte PX’ere, ET3’ere/Primaveraer
og nogle MP3’ere, den trehjulede, og ingen gamle klassiske
modeller, den konklusion holdt sig gennem hele turens længde.
Dagens distance 440 km.
|
|
Landskabet
i Dolomitterne er utroligt smukt |
7.
Etape San Vito di Cadore (I) – Oberviechtach (D)
Start
fra San Vito di Cadore i herligt eftersommer vejr med næsten
skyfri himmel, dog kun 6 graders varme, senere på dagen over 30
grader. En usædvanlig oplevelse at køre i Dolomitterne i
morgenlyset, hvor bjergenes lyserøde nuancer træder tydeligt
frem. Masser af trafik på bjergvejene, så det var om at
koncentrere sig om kørslen, men ind imellem var der alligevel
tid til at nyde det flotte bjerglandskab. Som vi bevægede os
ind i Østrig, blev det også et fantastisk skue at køre i
bjergdalen fra Dobbiaco til Lienz og op mod Matrei. Østrigerne
havde netop denne dag en "Almabtrieb" fest i gang, de
fejrer kvægets hjemvenden fra sæteren, og det udmyntede sig i,
at kvægdriverne/røgterne drev flot pyntede køer afsted på
den meget befærdede vej, vi kørte på, "kodriverne"
var ydermere selv iført nationaldragt, alt sammen et festligt
skue. Men køerne kendte desværre ikke færdselsreglerne og
bevægede sig af og til ind imellem bilerne, og det skabte
køkørsel mange gange. Lidt nord for Matrei kom vi til turens
eneste tunnel med afgift, 10€, men der var også godt lys og
god vejbelægning i tunnelen. Efter de italienske veje og især
bjergveje var det en sand lise at komme til at køre på de
østrigske og tyske veje, med god skiltning og vejbelægning af
rigtig god standard. Vi havde planer om at nå helt til
Bayreuth, men da solen var ved at gå ned, inden vi nåede så
langt, fandt vi overnatning i Oberviechtach ved Tannenberg, ca.
80 km fra Bayreuth. Dagens distance 470 km.
|
|
Det
hyggelige Hotel zur Post i Oberviechtach.
|
Rådhuspladsen
i Stendal med "Hotel Sorte Ørn" i baggrunden
|
8.
Etape. Oberviechtach (D) – Stendal (D)
Atter
en fin dag med masser af sol, 33 grader igen det meste af dagen.
Vi kørte på en relativ flad del af Sydtyskland med tusinder af
vindmøller og solpaneler og intensiv majsdyrkning, det blev ind
imellem lidt ensformigt. Men vi kørte heldigvis også igennem
mange mindre byer og kunne let genkende noget af DDR tidens
standard, langt de fleste huse var dog sat pænt i stand, og det
gav byerne et hyggeligt præg, også selv om noget af det, der
ser gammelt ud, er "forklædt" beton. Vejene var for
det meste fine og mange helt nye, men på enkelte strækninger,
stødte vi dog ind i de gamle brostensbelagte og alfalt lappede
veje fra den kommunistiske tid, hvor der også var 30 kilometers
hastighedsbegrænsning mange steder, men på nogle strækninger
kunne vi ikke engang køre de tilladte 30 km/t, vejen var for
ujævn og hullerne var for dybe. Dagens køretur endte i
Stendal, også en hyggelig by, hvor vi indlogerede os på
rådhuspladsen i Hotel "Den Sorte Ørn" "Der
Schwartze Adler". Spiste aftensmad på "Die Grüne
Lanterne" 5 minutters gang fra hotellet, hvor vi bestilte
den samme ret, men fik to forskellige retter, det smagte godt
begge dele, men vi måtte erkende, at vore tyske
"gloser" ikke var gået 100 % igennem til servitricen,
men alle var meget venlige og imødekommende. Referenten fik i
øvrigt besøg af uindbudte gæster omkring klokken 24, en
spanioler og en tysker trådte pludselig ind i mit værelse, og
så er det lige man tænker, "hvad foregår her", der
var dog tale om hotelgæster, der var blevet dobbelt booket, de
undskyldte mange gange og trak sig hurtigt tilbage. Dagens
distance 470 km.
9.
Og sidste etape. Stendal (D) – Vanløse (DK)
Startede
fra Stendal i superflot vejr, der holdt hele dagen, og det gik i
raskt tempo mod Rostock Überseehafen, men som på den
foregående etape måtte vi af og til sænke hastigheden til
langt under de 30, når vi skulle køre igennem nogle af de
gamle DDR byer, det var tydeligt at Frau Merkel ikke havde nået
at renovere vejnettet der. Vi sluttede dog af på nyrenoveret
Autobahn det sidste stykke op mod Rostock, hvor der kunne lukkes
op for gassen, vi holdt dog farten nede på 80 – 90 km/t. Vi
nåede med færgen kl. 13, og formedelst den pæne sum af 54€
kom vi til Gedser, men vi sparede jo også en masse kilometer
ved at køre over Rostock – Gedser i stedet for over Hamborg
og Storebælt. Fra Gedser til København tog vi også Motorvejen
og var hjemme kl. 17:35, godt trætte, men fulde af oplevelser
på en fantastisk tur til Italien og Vespa Museet, men også
dejligt at være hjemme igen. Vespaerne klarede hele turen uden
problemer, bortset fra speedometer kablerne, der knækkede på
begge scootere, nogen hviskede os i øret, at det var fordi, vi
havde kørt for stærkt, men det kan jeg ikke tro, jeg mener
bestemt, at vi kørte friskt men pænt hele vejen. Dagens
distance blev på 360 km. Vi kørte i alt ca. 4300 km på hele
turen.
Referent
Ove.
|