GS150
restaurering 1999 email:
jhasnabelatpradio.dk OBS: klik på billederne for at se dem forstørret. Her er min historie: Det hele starter med
rengøring. På motoren sad et tommetykt lag af olie/snavs og i lang
tid vrimlede det med edderkopper hver gang jeg fik adskilt en ny
del. Jeg brugte en træpind til at skrabe det værste skidt væk
med, efterfulgt af petroleumsbade til resten. Her ville en rensning
med højtryksdamp have sparet mig for noget tid og en masse svineri. Chassiset er ophængt vertikalt for at udnytte gulvarealet optimalt.
Adskillelse Herefter begyndte
arbejdet med at skrue samtlige dele af chassiset, og efterhånden
fyldtes krogene i mit lille værksted med hjul, skærme og
motordele. Det første problem man støder på når man skal
adskille 40 år gammel mekanik, er at skruer/bolte/møtrikker er
rustet fast. Jeg har ofte hørt rådet, at sprøjte med
rustopløsende olie, men jeg har endnu aldrig fået det til at
virke. I stedet skar jeg straks boltehovederne over med en
vinkelsliber - det er hurtigere, og det var alligevel min hensigt at
bruge nye skruer overalt når det igen skulle samles. Hjulene kasserede jeg straks. Heldigvis passer fælge fra P-modeller, som kan købes nye billigere end de gamle kan renoveres, og gamle dæk og slanger vil jeg ikke drømme om at køre på.
Da jeg havde adskilt alt hvad der kunne adskilles, var tiden inde til pladearbejdet. Skærme og alle smådele var OK, men chassiset havde nogle enkelte rustangrebne steder som krævede svejsning. På begge sider af "kanalen" i bunden af benskjoldet er steder hvor de forskellige pladedele samles ved punktsvejsning. Her er et oplagt sted for fugtansamling med efterfølgende rust. Ligeledes var der slemme tæringer på fronten hvor horn"dækslet" er punktsvejst på frontskjoldet. Jeg brugte vinkelsliberen til at fjerne al tæret jernplade og derefter blev nye pladestumper påsvejst gennem huller i pladen. Efter svejsning slibes overflødigt materiale bort. Hvis jeg får det til at lyde hurtigt og nemt må jeg understrege, at det var det ikke! Herefter kom turen til opretning af pladerne, især kanterne på benskjoldet trængte til en opretning. I mangel af professionelt værktøj brugte jeg en almindelig hammer med hovedet fra en muggert som modhold. Heldigvis var der ingen buler i bagskærmene, hvis flotte runde facon udgør selve stilen i en klassisk Vespa. Efter lidt forsøg på at
slibe maling og rust med vinkelsliber og roterende stålbørste,
besluttede jeg at det var alt for slidsomt og larmende, og kørte
det hele til en sandblæser. Chassis, skærme, tank og styr plus
smådele, 11 ialt, blev kørt til sandblæseren. Da jeg hentede dem
igen nogle dage senere var al rust og maling væk, og alt havde en
ren, mat overflade. Jeg tror jeg gav 500 Kr., og det var bestemt
pengene værd. Næste operation gik ud på grovspartling af alle ujævnheder, f.eks. efter svejsning/slibning, efter gravrust samt hvor der ellers måtte være mindre buler. Hertil anvendte jeg plasticpadding i mange små omgange, da det hærder meget hurtigt. Efter hærdning sleb jeg først med fil og groft slibepapir, senere med gradvist finere papir. Denne spartling og slibning blev gentaget mange gange, da jeg ved af erfaring, at det er her grundlaget for et smukt resultat ligger. Tænk på, at netop en Vespa består af mange dobbeltkrumme overflader. Det betyder, at lys altid vil reflekteres i den færdige lak et eller andet sted, og dermed afsløre ujævnheder. Det kan være svært på dette trin at vurdere hvornår overfladen er uden buler, fordi den er mat. Efter den blanke slutlakering ses ujævnheder meget nemmere, men så er det jo lidt sent. Ind imellem alt dette
ordnede jeg forhjulsophænget. Det er en ret kompliceret sag, synes
jeg. Ganske vist er det nemt (og billigt) at købe nye hjullejer,
men at få dem på plads er det ikke. Kuglelejerne, og det gælder
også dem inde i motoren, er presset i aluminiumsstøbningen, men de
sidder også stramt på akslen. Afhængig af hvor friktionen er
størst, kommer akslen ud med lejet på, eller lejet sidder fast i
støbningen, når man adskiller det. Når de nye lejer skal monteres
kan det ikke altid ske i præcis den omvendte rækkefølge. Da
letmetal har større udvidelsseskoefficient end stål, anbefales det
normalt at opvarme støbningen (hjulophænget eller motoren) inden
man presser eller banker lejet på plads. Men selv ved samtidig
nedkøling af lejet havde jeg lidt problemer: Når først lejet er
på vej ind på plads, gælder det om at få det helt på
plads inden temperaturforskellene er udlignet, ellers kan det
sætte sig uhjælpeligt fast på halvvejen! Forgaffel med hjulophæng - bemærk fjeder og støddæmper.
Motoren Motorens indre tilstand
kender jeg ikke endnu, men jeg besluttede ikke at skille den ad før
det evt. viste sig nødvendigt. Med motorens indre mener jeg her
gearkasse og krumtap, som rummes inde i motorhuset bestående af 2
støbte aluminiums-skaller. Derimod er cylinder, topstykke og
stempel tilgængeligt uden adskillelse af motorhuset, og endda
medens motoren sidder på scooteren. Her er en rengjort motor som venter på et stempel.
Bremserne er meget traditionelle. Alle dele blev adskilt, renset og malet, også bremsetromlen (som samtidig er hjulnav). Lydpotten manglede helt på min motor og den er ellers (som alt andet på en GS) unik, d.v.s. forskellig fra alle andre Vespa modeller. Lydpotter er jo en del som bliver slidt, derfor findes fabrikker som specialiserer sig i at efterlave lydpotter også til ældre køretøjer, men selvfølgelig ikke GS150. det lykkedes dog alligevel senere Ricambi at finde denne meget specielle lydpotte til mig. Mens vi er ved det unikke - karburatoren er af det velkendte fabrikat Dellorto, men også her synes netop denne karburator kun at være anvendt på GS150, d.v.s. tilgængeligheden på markedet er ekstrem dårlig. Altså måtte jeg i gang med at reparere den, bl.a viklede jeg selv fjederen som skubber gasspjældet tilbage. Lakering Samtidig med alt det
foregående arbejde, gik jeg og tænkte over hvordan lakeringen
skulle foregå. Problemstillingen er følgende: På den ene side
ville jeg godt ofre en professionel lakering, men ind imellem de
forskellige lag maling skal der slibes, hvilket jeg helst selv ville
gøre (det er sjovt). Altså skulle jeg enten få lavet både maling
og slibning hos en professionel, eller lave det hele selv. Der gik
lang tid hvor jeg skiftevis syntes om den ene løsning, og ind
imellem om den anden. Et blik ind i malekabinen. Den grå bundmaling er påført.
Nu fulgte flere lag
mellemlak af en type som har til opgave at udfylde mindre
ujævnheder, og som skal slibes ind i mellem. Dette slibearbejde er
noget der kræver tålmodighed. Normalt anbefales det at bruge
vandslibepapir og det gjorde jeg da også, men jeg fandt det
praktisk at bruge en slibesvamp. Den er nem at holde på, og dens
skarpe kanter kunne komme ind i krogene. Det allersværeste var at
holde sig væk fra udadgående kanter, f.eks. hvor en chassisplade
overlapper en anden, da man hurtigt får slebet helt igennem til
jernet. For at opnå en pæn glat overflade skal man faktisk slibe
størstedelen af lagtykkelsen af igen, uden at slibe igennem.
Efterhånden som jeg blev tilfreds med de enkelte dele, blev de
omhyggeligt stuvet af vejen. Nu var tiden inde til det
mest spændende, klimakset i hele arbejdet: slutlakeringen.
Historisk set har en GS150 aldrig været malet i andet end sølvgrå
farve, men jeg forbrød mig mod autenticiteten, idet jeg valgte en
turkis farve, som ser blå ud når den ses sammen med noget grønt,
og omvendt. Det var dejligt at se emnerne antage den rigtige kulør i stedet for den kedelige grå bundmaling. Jeg havde forberedt mig i tankerne, og tænkt meget over ikke at sprøjte i for tykke lag, for så "løber" malingen. MEN det var alligevel lige hvad den gjorde! Næste dag måtte jeg så slibe "gardinerne" væk, men uden at tage for meget af. Der var også en masse meget små forhøjninger i overfladen, som også måtte slibes væk. I nogen tid funderede jeg over årsagen til disse forhøjninger - kom ikke til noget bestemt resultat, men besluttede at indvestere i en vandudskiller, som skulle tage noget af fugten fra kompressorluften. Efterhånden havde jeg
kun maling til ét lag mere, så det skulle være i orden.
Det lykkedes mig at sprøjte det allersidste lag uden gardiner, men
ikke helt uden appelsinhud samt nogle bittesmå huller i overfladen.
Disse huller i den ellers færdige overflade måtte jeg slibe væk
med det fineste vandslibepapir jeg kunne finde, kornstørrelse 1500,
og til sidst polerede jeg med noget dyrt polervoks, som jeg fandt
hos den lokale bådhandler. Samling Lige så ivrig jeg var i begyndelsen med at gå i gang med det rustne og møgbeskidte "lig", lige så tilfreds var jeg nu med at dette var overstået: nu var alt rent og malet og skulle "bare" samles. Et stort øjeblik: malearbejdet er overstået.
Samtlige skruer og bolte
blev udskiftet med nye, de fleste kunne fås i det lokale
byggemarked da Piaggio for det meste har holdt sig til standard
millimeterskruer. En Vespa indeholder dog enkelte skruestørrelser
uden for normal standard, 7 og 9 mm - dem købte jeg i England, som
ellers er til skruer i tommemål (!). Efterhånden som jeg manglede
smådele, samlede jeg sammen og bestilte delene hos forskellige
forhandlere (se herom senere). Den dobbelte saddel er helt speciel for GS150 og kan absolut ikke fås mere. Den er anderledes end andre vespa dobbeltsadler, idet den følger chassisets krumme overflade nedad bagtil. Min saddel var næsten helt ødelagt, men jeg sandblæste og malede stellet, satte manglende fjedre i, syede og limede en ny polstring, først i 5mm gummiplade, så i skumgummi og til sidst et overtræk i kunstlæder (til dette formål måtte jeg for første gang i mit liv lære at bruge en symaskine). Beslaget som sadlen låser i bagtil manglede helt, så det måtte jeg designe og lave helt fra bunden. Aluminiumsdelene blev pudset med forskellige grader af slibepapir og til sidst poleret på en roterende pudseskive. Hornet skulle uskiftes med en anden type, men jeg beholdt dækslet, som på GS har en meget karakteristisk vifteformet udskæring. Dette dæksel sammen med lyskontakten, styrlåsen, tændingslåsen og speedometerrammen fik jeg omforkromet. Det var meget dyrt, men der skal vel være noget pænt krom på et halvtredser-køretøj? Det elektriske system Jeg havde fra starten
besluttet, at på ét punkt ville jeg afvige fra originaliteten (to,
med den forkerte farve): det elektriske system. Det er muligt
Piaggio har gjort sig umage med designet for fyrre år siden, men
tiden er løbet fra det. På Gran Sport'en kommer spændingen til tændingen fra batteriet, ligesom man altid har gjort det på biler. Argumentationen har formentlig været, at starten skulle være lettere, fordi spændingen ikke er afhængig af hvor hårdt man træder på starteren. Men til gengæld er man afhængig af et fuldt opladet batteri! Og det har man ikke, fordi generatoren som skal oplade batteriet er underdimensioneret - specielt nu til dags hvor vi skal køre med lys på altid. Jeg har valgt at lave elektronisk tænding, ikke for at opnå nogle fordele på motorens ydeevne, men især fordi det bruger meget mindre strøm fra batteriet, og det kan give fuld tændspænding selv ved halvdødt batteri. Som en "back up" kan jeg skifte til magnettændings- systemet, som beskrevet ovenfor. Ganske vist har jeg af sikkerheds-hensyn indført blinklys på denne scooter, så det kan godt være at det alligevel bliver svært at holde batteriet opladet! Det oprindelige 6V batteri er af et fladt design som ikke laves mere. Jeg har valgt at bruge et tilgængeligt batteri på 12V, som jeg har anbragt i rummet under tanken. Dette rum er egentlig lavet til at rumme karburatoren og sådan er det på de ældre modeller med betydelig svagere motorer, men på GS'en blev motoreffekten fordoblet og det har nok været nødvendigt at anbringe karburatoren direkte på cylinderen. Den sparede plads i bagagerummet, hvor batteriet ellers sad, skal der nok blive god brug for. Her er flere detaljer om det elektriske system samt diagrammer. Udstyr På kanten af forskjoldet har nogle Vespa modeller en kantliste. GS150 var den første der som standard havde kraftige blanke rørformede pyntelister i rustfrit stål. Mine var skrammede, men jeg fandt nogle forkromede "aftermarket" lister i Schweiz. Senere modeller har tynde valsede aluminiumslister. Jeg ville også have styrtbøjler omkring skærmene bagtil. Dels synes jeg det ser flot ud, men frem for alt yder de en god beskyttelse mod ridser i lakken. Da faconen på GS'ens chassis er anderledes end på alle andre Vespa'er, så er også styrtbøjlerne unikke. Bl.a. monteres de bageste bøjler på motorboltene, hvor de på alle andre modeller monteres på støttefods-boltene. Jeg fandt disse bøjler til sidst i Californien, men de kostede mig en formue. Men så var svejsninger og krom til gengæld også elendigt lavet!! Herunder ses det færdige resultat. Kameraet havde lidt svært med at gengive farverne korrekt, men billedet med hvid baggrund svarer bedst til virkeligheden Følgende steder har jeg købt af reservedele: Mohlins -
Kristianstad, Sverige |